به گزارش اکوایران، نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه 1403 از روند کاهشی خود از ابتدای سال منحرف شده و کاهشی جزئی را تجربه کرده است. این درحالیست که میزان بسط نقدینگی بانک مرکزی در بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند به بیش از 306 همت در هفته گذشته رسیده است.

به عبارت دیگر بنظر می‌رسد میزان نیاز به منابع نقدی در شبکه بانکی طی هفته پایانی فروردین 1403 نسبت به سه هفته ابتدایی سال افزایش یافته باشد. 

انحراف نرخ بهره بین بانکی از مسیر نزولی

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نرخ بهره بازار بین بانکی یا اصطلاحا بازار شبانه در هفته منتهی به 29 فروردین 1403 حاکی از رسیدن این رقم به 23.52 درصد است. مشاهده می‌شود که نرخ بهره مذکور در 8 فروردین حدود 23.62 درصد اعلان شده است، در هفته دوم به 23.58 درصد و در هفته سوم فروردین به 23.48 درصد کاهش یافت. این درحالیست که این رقم مجددا در هفته آخر فروردین با کمی افزایش مواجه شد و به 23.52 درصد رسید. 

به‌طور کلی همانگونه که اشخاص حقیقی از بانک استقراض می‌کنند و در ازای آن ملزم به پرداخت نرخ بهره‌ای می‌شود که تا زمان اتمام قرارداد باید تسویه شود، بانک‌ها هم می‌توانند از یکدیگر استقراض کنند که با نام بازار شبانه یا بازار بین بانکی شناخته می‌شود. سررسید قراردادها در این نوع بازار 24 تا 48 ساعت است و نرخ سود توافقی آن در حال حاضر در کانال 23 درصد(نرخ بهره بازار باز) و 24 درصد(نرخ اعتبارگیری عملیات قاعده‌مند) شناور است. 

بانک مرکزی اهتمام زیادی بر نرخ بهره بین بانکی دارد چرا که سایر نرخ‌های بهره در اقتصاد، با توجه به نرخ بهره بین بانکی تعدیل می‌شوند. به همین ترتیب سیاستگذار پولی با استفاده از عملیات بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند به شبکه بانکی، بر میزان تقاضای منابع مالی در بازار بین بانکی اثر می‌گذارد و چنانچه میزان تامین تقاضای بانک‌ها در دو بازار جایگزین زیاد باشد، فشار تقاضا در بازار شبانه کاهش یافته و نرخ بهره تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

1403020202

افزایش نرخ بهره علی‌رغم بسط نقدینگی  306 همتی بانک مرکزی

آمارها نشان می‌دهد در هفته گذشته حدود 202 همت اعتبار در بازار بین بانکی تزریق شده و در عین حال بیش از 104 همت اعتباردهی قاعده‌مند انجام شده که در مجموع به معنای بسط نقدینگی به اندازه 306 همت طی یک هفته است که به نوعی در یکی از بالاترین ارقام خود قرار دارد. این درحالیست که مجموع اعتبار تزریق شده در دو بازار مورد بررسی طی دو هفته قبل، کمتر از 250 همت به ثبت رسیده است. 

بنابراین مشاهده می‌شود نرخ بهره از مسیر نزولی خود طی سه هفته ابتدایی فروردین ماه منحرف شده و علی‌رغم افزایش تامین مالی بانک‌ها توسط بانک مرکزی در هفته پایانی فروردین، نرخ بهره بین بانکی به شکلی جزئی دچار افزایش شده است.