به گزارش اکوایران؛ در جریان برگزاری اکسپو 2024 در تهران، از کوبا نمایندگان چندین شرکت بزرگ نفتی و دارویی و رئیس اتاق بازرگانی این کشور شرکت کردند. روزگذشته  بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران با آنتونیو لوئیز کرونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا دیدار کرد. او باتوجه به ظرفیت صادرات تجهیزات پزشکی و دارو از ایران به کوبا، نوسازی پالایشگاه نفت در هاوانا و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک روی کشت محصولات کشاورزی در کوبا و صادرات تولیدات این بخش به کشورهای دیگر  اعلام کرد که  اتاق بازرگانی تهران برای معرفی شرکت‌های معتبر ایرانی به همتایان آنها در کوبا آمادگی کامل دارد.

عشقی با اشاره به استفاده از ظرفیت تهاتر کالا، برای گسترش مناسبات بازرگانی میان ایران و کوبا، جدی‌ترین چالش بر سر راه شکل‌گیری این مناسبات را نبود ترانزیت و خط دریایی میان دو کشور اعلام کرد و در این باره یادآور شد که مذاکراتی با شرکت ملی کشتیرانی ایران برای برقراری خط دریایی ایران، ونزوئلا و کوبا صورت گرفته‌ است.

او با اشاره به برگزاری یک رویداد نمایشگاهی در هاوانا در  آبان ماه امسال، آمادگی اتاق تهران برای اعزام یک هیات بزرگ تجاری به این رویداد برای آشنایی بنگاه‌های ایرانی با بازار کوبا و معرفی توانمندی‌ها برای همکاری با شرکت‌های تولیدی و صنعتی این کشور، اعلام کرد.

مبادله اوه با شکر خام

در این نشست آنتونیو لوئیز کرونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا گفت که شرکت‌های این کشور آماده توافق و همکاری با تولیدکنندگان ایرانی در بخش صنایع غذایی و کشاورزی هستند. او با اشاره به واردات 2 میلیارد دلاری این کشور در مواد غذایی، از جمله زمینه‌های همکاری میان دو کشور را واردات و تامین اوره از ایران و صادرات شکر خام به ایران مطرح کرد.  او از مذاکرات با مقامات وزارت صمت ایران برای برگزاری نمایشگاه محصولات و توانمندی‌های کوبا در تهران، خبر داد.

رئیس اتاق بازرگانی کوبا همچنین، تولید محصولات کشاورزی در کوبا با همکاری شرکت‌های ایرانی را از جمله فرصت‌های اقتصادی در گسترش تعاملات تجاری دو کشور عنوان کرد.

در این ملاقات، مقرر شد طی همکاری و تعامل مستقیم اتاق تهران و سفارت کوبا در تهران، زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی دو کشور تبیین و شرکت‌های معتبر از دو طرف، برای معرفی به یکدیگر، شناسایی شوند.