به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌گو با دویچه‌وله ادعا کرد که ایران «هفته‌ها و نه ماه‌ها» با دستیابی به اورانیوم غنی‌شده کافی برای گریز هسته‌ای فاصله دارد.

او افزود: «اما این به این معنا نیست که ایران در این مدت‌زمان سلاح هسته‌ای داشته باشد یا خواهد داشت».

مدیرکل آژانس با اشاره به اینکه غنی‌سازی اورانیوم در سطح نزدیک به گریز هسته‌ای نگران‌کننده است، اما نمی‌توان به طور مستقیم نتیجه گرفت که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

گروسی گفت: «برای داشتن یک کلاهک هسته‌ای کارآمد، به بسیاری موارد دیگر جدا از تولید مواد شکافت‌پذیر نیاز است».

او همچنین خاطرنشان کرد که اهداف ایران «موضوع گمانه‌زنی‌ها است». ایران رسماً اعلام کرده که این مواد شکافت‌پذیر برای مصارف پزشکی یا غیرنظامی مورد نیاز است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان خواستار دسترسی بیشتر به ایران است. گروسی اعلام کرد که سطح دسترسی مورد نیاز را از ایران دریافت نکرده و این موضوع بر ابهامات برنامه هسته‌ای تهران می‌افزاید.

او افزود: «بارها به ایرانی‌ها گفته‌ام که این فعالیت‌ها ابهام ایجاد می‌کند و عدم دسترسی ما به سطحی ضروری از دسترسی و شفافیتی لازم، تشدید می‌شود».

گروسی با اشاره به یافته‌های حل نشده آژانس از جمله ردیابی اورانیوم غنی‌شده در مکان‌های غیرمنتظره، بر تردیدها در مورد شفافیت ایران تأکید کرد.

او تأیید کرد: «این موضوع در مرکز گفتگوهایی بوده که تاکنون با ایران انجام داده‌ام و همچنان در تلاش برای پیشبرد آن هستم».

تهدیدات هسته‌ای

با افزایش تنش میان اسرائیل و ایران، گروسی هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای را محکوم کرد. او تأکید داشت: «حمله به تأسیسات هسته‌ای مطلقاً ممنوع است».

گروسی همچنین به روند نگران‌کننده‌ای اشاره کرد که در آن تهدید به حمله هسته‌ای یا پرتاب سلاح‌های هسته‌ای مطرح می‌شود.

او افزود: «من معتقدم که عادی‌سازی صحبت در مورد سلاح‌های هسته‌ای، پرتاب سلاح‌های هسته‌ای، دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای کاملاً تأسف‌آور است».

رئیس‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش‌هایی درباره گفت‌وگوهای میان آمریکا و ایران، گفت که آژانس او همواره تلاش می‌کند تا گفت‌وگو را ترویج دهد.

او گفت: «آنچه برای من اهمیت دارد، گفت‌وگو میان ما، آژانس و ایران است، چرا که ابهامات زیادی وجود دارد که باید برطرف شوند و به همین دلیل است که به زودی سفری به تهران خواهیم داشت».

گروسی گفت پیام او به ایرانیان این خواهد بود که همکاری بیشتری از سوی آن‌ها نیاز است.

او افزود: «در صورت تمایل ایران به جلب اعتماد، من به آنجا خواهم رفت تا تلاش کنم اوضاع را به مسیر درست هدایت کنم».