به گزارش اکوایران، به گفته هفت منبع مطلع، دولت بایدن و عربستان سعودی در حال نهایی کردن توافقی برای تضمین‌های امنیتی و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی ایالات متحده به ریاض هستند. این در شرایطی است که توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان که به عنوان بخشی از  «معامله بزرگ» خاورمیانه پیش‌بینی شده بود، هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

گاردین در گزارشی نوشت سعودی‌ها برای پلن B معتدل‌تری فشار می‌آورند که اسرائیلی‌ها را کنار می‌گذارد. بر اساس پلن B ریاض، تکمیل قراردادهای آمریکا و عربستان به توافق با کابینه نتانیاهو وابسته نخواهد بود.

مذاکره‌کنندگان آمریکا و عربستان در حال حاضر، یک توافق امنیتی دوجانبه را در اولویت قرار داده‌اند، که بخشی از بسته گسترده‌تری است که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه خواهد شد، و او باید تصمیم بگیرد که آیا برای تضمین روابط تاریخی با ریاض، با دادن امتیازات موافقت می‌کند یا خیر.

انتظار می‌رود شرایطی که نتانیاهو برای پیوستن به توافق گسترده‌تر با آن مواجه خواهد شد، شامل پایان دادن به جنگ غزه و توافق بر سر راهی برای تشکیل کشور فلسطین باشد، که نتانیاهو در برابر هر دوی آن‌ها مقاومت کرده است.

به نوشته رویترز، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «ما به دستیابی به توافق» در بخش ایالات متحده-عربستان سعودی از این بسته بسیار نزدیک هستیم و پیش‌بینی کرد که جزئیات می‌تواند «در یک زمان بسیار کوتاه» مشخص شود.

به گفته دیپلمات‌های خارجی در خلیج فارس، این بخش از این طرح احتمالاً شامل تضمین‌های رسمی ایالات متحده برای دفاع از پادشاهی و همچنین دسترسی عربستان به تسلیحات پیشرفته‌تر ایالات متحده در ازای توقف خرید تسلیحات چینی و محدود کردن سرمایه گذاری پکن در این کشور است.

به گفته افراد مطلع، انتظار می‌رود توافق امنیتی آمریکا و عربستان شامل اشتراک‌گذاری فناوری‌های نوظهور از جمله هوش مصنوعی با ریاض باشد.

یک مقام آمریکایی گفت که این بخش از توافق می‌تواند ظرف چند هفته نهایی شود.

مقامات آمریکایی امیدوارند نتانیاهو، که نمی‌خواهد فرصت تاریخی برای باز کردن روابط با عربستان سعودی را از دست بدهد، با شرایط ریاض موافقت کند، اما همزمان به فشارهای سیاسی داخلی که رهبر اسرائیل تحت آن قرار دارد توجه دارند، از جمله جلوگیری از فروپاشی راست‌گراترین کابینه اسرائیل.

آنچه دستیاران بایدن در ابتدا در مذاکرات سه جانبه- قبل از حمله حماس در 7 اکتبر- متصور بودند، این بود که سعودی‌ها در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، تعهدات امنیتی ایالات متحده را به دست آورند. اکنون دولت در حال مذاکره با ریاض در مسیر جداگانه‌ای است و به دنبال نهایی کردن «معامله بزرگی» است که نتانیاهو می‌تواند تصمیم بگیرد به آن بپیوندد یا آن را از دست بدهد.

میلر گفت که اجزای بسته گسترده‌تر - توافق آمریکا و عربستان، عادی سازی بالقوه با اسرائیل و راهی برای تشکیل کشور فلسطین - همه با هم مرتبط خواهند بود. او گفت: «هیچ کدام بدون دیگری جلو نمی‌روند.»