به گزارش اکوایران، صبح دیروز، قیمت طلای جهانی در آغاز معاملات بیش از 1 درصد کاهش یافت، زیرا کاهش ترس از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را افزایش داد و تقاضای شمش را که به عنوان پناهگاه امن شناخته می‌شود، کم کرد.

به‌این‌ترتیب قیمت اونس طلا که در هفته‌های گذشته به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در حدود ۲۴۳۰ دلار معامله شده بود، عصر دوشنبه با 2370 دلار معامله شد. البته این پایان ماجرا نبود و در بامداد امروز بازار جهانی طلا شاهد ریزش سنگین اونس بود.

در همین رابطه شواهد گویای آن است که اونس طلا روز گذشته ۲۲ دلار و  امروز بیش از ۶۰ دلار ارزان شد. بنابراین قیمت طلا در حال حاضر در حدود ۲۳۰۰ دلار به فروش می رسد که در مقایسه با هفته‌های گذشته بیش از ۱۰۰ دلار ریزش کرده است. 

بر اساس گزارش بلومبرگ، بازار علاوه‌بر تنش‌های خاورمیانه بر اطلاعات اقتصادی آمریکا تمرکز کرده‌ است. پیش‌بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. به این ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده است و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با توجه به کاهش قیمت اونس طلا، بازار سکه امروز هم شاهد قدرت نمایی جناح کاهشی است. به عقیده معامله‌گران این اتفاق باعث شده است که زمین بازار سکه سست شود و کمتر کسی رغبت کند در موقعیت خرید قرار بگیرد. 

در صورتی که این سناریو رخ دهد، احتمال عقب‌نشینی سکه از مرز ۴۳ میلیون تومان محتمل است. بنابراین، ممکن است سکه در گام اول تا محدوده ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در گام دوم تا نیمه کانال ۴۲ میلیون تومان پایین برود.

با این حال، اگر نرخ دلار نوسان صعودی را ثبت کند و بازار با سیگنال جدیدی روبه‌رو شود، ممکن است سکه به سمت پله‌های میانی کانال ۴۳ میلیون تومان خیز بردارد.