به گزارش اکوایران،حصارهای سفید و آبی که در برخی از بوستان هاو فضای سبز حاشیه بزرگراه ها نصب شده باعث نگرانی برخی از شهروندان تهرانی شده است . مدیران شهری تاکید دارند در این فضاها قرار نیست .چند روز پیش کانال خبری شهرما خبر داد که تعداد قابل توجهی از درختان در ضلع شمال شرقی پارک ستارخان در حال قطع شدن است و با وجود خط‌کشی و نصب داربست، اعلام نشده که چه پروژه‌ای قرار است در آنجا اجرا شود.

این خبر باعث واکنش اعضای شورای شهر و شهرداری شد که ضمن نصب بنر در محل، در مصاحبه‌هایی ادعا کردند عملیات اجرایی در پارک با هدف ساخت یک مخزن آب آغاز شده است. اما کسی توضیح نداد که اگر این پارک نیاز به مخزن آب در این موقعیت دارد، چرا دو سال قبل هم بخش دیگری از فضای سبز پارک (در محدوده زمین بازی فعلی و زیر میزهای پینگ‌پنگ) به بهانه احداث مخزن تخریب و آسفالت شده بود.

این کانال امروز خبر داده که در زمان بارندگی عملیات قطع یا جا به جایی درختان این بخش آغاز شده است و این پرسش را مطرح کرده که حتی  اگر نیاز به احداث منبع وجود دارد، چرا بدون تخریب درختان در ضلع شمال و زیر دکه پیک بادپا ایجاد نمی‌شود؟ چه نیازی است که منبع آب را وسط فضای سبز بزنند، در حالی که می‌توان آن را در فضای پیاده‌رو هم تعبیه کرد. 

*نوسازی چراغ های راهنمایی و رانندگی 

امروز  حمید برادران سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران از آغاز نوسازی و بهینه سازی کنترل چراغ های راهنمایی شهر تهران خبر داد . به گفته او  در فاز اول کابینت جدید چراغ راهنمایی در تقاطع بهبودی - ستارخان نصب گردیده است که علاوه بر افزایش کیفیت، مواردی از جمله حذف و ساده سازی برخی تجهیزات منصوبه، تغییر ریل‌بندی جهت نظم‌دهی به کابل‌ها، تغییر و بهینه‌سازی کلید پلیس از آنالوگ به دیجیتال، فیکس کردن و عدم لرزش کنترلر، ... به آن اضافه شده است.سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران با بیان اینکه بیش از 520 تقاطع مجهز به کنترلر هوشمند چراغ راهنمایی در طی سی سال گذشته توسط شرکت کنترل ترافیک تهران نصب شده است خاطر نشان کرد که به دلایل مختلف از جمله برخورد وسایل نقلیه، تخریب و استفاده مستمر فرسوده شده و از طرفی نیز در طی این سال‌ها از قافلۀ تکنولوژی عقب مانده و تغییر چندانی نداشته‌اند.

*کوه‌خواری در روز روشن در منطقه ۲ پایتخت

شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران، در اطلاعیه‌ای از کوه‌خواری در روز روشن در حریم منطقه ۲ خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: شرکت شهربان و حریم‌بان، اقدامات لازم را برای جلوگیری از این اقدام ناپسند در منطقه ۲ انجام داده است.

همچنین متأسفانه این اقدام توسط یکی از شهروندان در منطقه ۲ انجام شده که وی اقدام به کرت‌بندی غیرمجاز کرده است. شرکت شهربان و حریم‌بان تاکید کرده حریم‌بانان ناحیه یک منطقه ۲ در حین گشت‌زنی به یک مورد کرت‌بندی غیرمجاز برخورده و فوراً اقدام به رفع خلاف و اعاده به حالت اولیه کرده‌اند.

*آنش سوزی در پامنار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: طی حادثه آتش سوزی در یک کارگاه آهنگری در محله پامنار، هنگام انجام عملیات اطفای حریق یک آتش‌نشان مصدوم شد.جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص وقوع حادثه آتش سوزی در محله پامنار گفت: ساعت ۱۲:۳۱ دقیقه امروز یک مورد آتش سوزی در یک کارگاه در محدوده پامنار، کوچه پرتویی اعلام شد که نیروها از سه ایستگاه به همراه تجهیزات لازم به محل اعزام شدند.

وی افزود: محل آتش سوزی یک کارگاه آهنگری بود که به دلیل کارهای رنگرزی که در آنجا صورت می‌گرفت و مواد اشتعال‌زا وجود داشت حریق رخ داده بود و شعله آن در حال سرایت به طبقه پایین که وسعت بزرگ‌تری داشت، بود، آتش نشانان عملیات را سریعاً آغاز کردند که باعث جلوگیری از گسترش آتش به اطراف شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: یک نفر از آتش نشانان از ناحیه پا حین اطفای حریق دچار مصدومیت شد و خوشبختانه از افراد حاضر در آنجا شخصی دچار مصدومیت نشد.

*شکایت سازمان بازرسی کل کشور از شورای شهر تهران 

در پی شکایت سازمان بازرسی کل کشور علیه شورای شهر تهران، هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشی از یک مصوبه شورای شهر تهران درباره تراکم در احداث بنا را غیر قانونی اعلام و باطل کرد. متن رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در این باره به شرح زیر است:

بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری (الحاقی ۲۷/۱۱/۱۳۴۵): «مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند. شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد، جلوگیری نماید» و بر مبنای تبصره ۱ همین ماده، در موارد مذکور فوق که از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد یا بدون پروانه شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح می‌شود و شهرداری مکلّف به اجرای رأی کمیسیون‌های مربوط است و از طرفی هرگونه اتّخاذ تصمیم در خصوص میزان تراکم و سطح اشغال در احداث بنا در صلاحیت کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارد و شوراهای اسلامی شهر فاقد هرگونه اختیار قانونی در این خصوص هستند.

بنا به مراتب فوق، تبصره ۲ الحاقی به بند ۳ـ۱ از مصوبه شماره ۲۸۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰ شورای اسلامی شهر تهران که متضمن اتّخاذ تصمیم در رابطه با سطح اشغال و تراکم است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۰/۲/۱۴۰۲ ) در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است. با اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری و تسری اثر ابطال مقرره مورد شکایت به زمان تصویب آن مخالفت شد.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری