صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها  با اشاره به این که خروج نخبگان از کشور خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند. از این رو یکی از برنامه‌های ما برای جلوگیری از نخبگان کشور است. طرحی برای بورسیه دانشجویان نخبه در دست طراحی است و برنامه داریم ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان نخبه که در سال آخر تحصیل هستند را در کارخانه‌های تولیدی جذب کنیم تا از مهاجرت این عزیزان جلوگیری کنیم گفت :  برنامه دیگر ما این است که بورسیه‌ای برای دانش آموزان در مقطع دبیرستان ارائه دهیم تا از سطح دبیرستان دانش آموزان به عنوان سفیران تخصصی وارد کارخانه‌ها و تولیدی‌ها شوند.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: نهادهایی مانند شوراها شهر و روستا نزدیک‌ترین لایه مدنی به شهروندان کشور هستند. از سوی دیگر اتاق بازرگانی هم به عنوان مجمع مدنی کار آفرینان عمدتا بزرگ و میانی کشور شناخته می‌شود و از این رو خرسندم بنای همکاری این دو نهاد بنیان گذاشته شود. 

وی ادامه داد: زمانی ریشه رشد و توسعه اقتصادی را صرفا شکل‌گیری شهرها می‌دانستند اما به تدریج مشخص شد که صرفا با شهرسازی، توسعه اقتصادی رخ نمی‌دهد. بلکه در شهرهای مولد که در آن‌ها نوآوری و شکوفایی رخ می‌دهد، سبب توسعه کشور می‌شود. 

حسن زاده تصریح کرد: در تاریخ کشور ما ایجاد شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ علاوه بر زمینه‌های سیاسی و فرهنگی منطق اقتصادی هم داشته است. اما این ویژگی در سه دهه اخیر نادیده گرفته شده  و شهرهایی بدون توجه به منطق اقتصادی رشد کرده‌اند که شاهد پدیده‌های مانند بیکاری در آن‌ها هستیم. 

حسن زاده با اشاره به همکاری اتاق بازرگانی ایران و شورای عالی استان‌ها گفت: ما امیدواریم با این همکاری‌ها که امروز یکی از نمونه‌های کم‌نظیر آن در حال رخ دادن است بتوانیم کارهای بزرگی برای کشور انجام دهیم.

شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها  هم در نطق پیش از دستور خود در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با تبریک نهم اردیبهشت روز ملی شوراها، گفت: شوراها به عنوان نماد مردم‌سالاری دینی از مهم‌ترین نهادهای کشور هستند که دستور امام خمینی (ره) تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر شکل‌گیری شوراها، نشان از ضرورت و اهمیت این نهاد است.

رئیس شورای عالی استان‌ها سپس به ارائه گزارش عملکرد پرداخت و خاطرنشان کرد: به تمام شوراهای اسلامی استان‌ها، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان کمک کردیم و بودجه آموزشی هم برای آن‌ها تخصیص پیدا کرده که برای برگزاری دوره‌های آموزشی در حال برنامه‌ریزی هستیم. سنوات کارکنان به طور کامل پرداخت شده و طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان دبیرخانه و شورای اسلامی استان‌ها در حال تدوین و نهایی شدن است.

وی تصریح کرد: چارت سازمانی دبیرخانه شورای عالی استان‌ها و شوراهای اسلامی استان‌ها نیز با ۱۵۰ نفر توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصویب شده و در هیئت دولت به عنوان نهاد عمومی غیردولتی باید به تصویب نهایی برسد که در این زمینه باید از فعالیت‌های آقایان سروری و صادقی تقدیر کنم.

رئیس شورای عالی استان‌ها، بیان کرد: بودجه امسال شورای عالی استان‌ها با رشد دو برابری و صددرصدی به ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده و توسط مجلس تصویب شده که پس از تأیید شورای نگهبان تا هفته آینده ابلاغ می‌شود که در این مورد نیز  رایزنی‌های فراوانی با رئیس، نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس داشته‌ایم و جا دارد از تلاش‌های مدیرکل امور مجلس شورای عالی استان‌ها در این زمینه تشکر کنم.

دبیری از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شورای عالی استان‌ها با سازمان محیط‌زیست، شرکت بازآفرینی شهری ایران و اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: در هفته‌های گذشته با  رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست جلسه داشتیم که اعضای شوراهای اسلامی استان‌ها نیز به صورت همزمان در مرکز هر استان با مدیرکل محیط‌زیست استان خود نشستی برگزار کردند. همچنین با دکتر آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران جلسه داشتیم که تفاهم‌نامه‌ با این شرکت نیز در زمینه احیای بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه‌نشینی به زودی امضا می‌شود.