به گزارش اکوایران، به ادعای یک مقام ارشد دولت آمریکا، ساعاتی قبل از حادثه پنجشنبه شب اصفهان، مقامات اسرائیلی، بدون در میان گذاشتن جزئیاتی، به همتایان آمریکایی خود در واشنگتن خبر دادند که اقدامی در حال انجام است.

پیامی که بایدن نمی‌خواست دریافت کند

به نوشته سی‌ان‌ان، این دقیقا همان پیامی بود که دولت بایدن امیدوار بود دریافت نکنند. این مقام ارشد با اشاره به هشداری که آمریکا قبل از واقعه روز پنجشنبه اسرائیل دریافت کرده بود، گفت: «ما به اقدام [اسرائیل] چراغ سبز ندادیم».

تنش‌های هفته گذشته مقامات آمریکایی را نگران کرده است، چرا که به اعتقاد آن‌ها، سدی که زمانی بین اسرائیل و ایران وجود داشت، اکنون شکسته شده و ممکن است منجر به شکل جدیدی از رویارویی مستقیم می‌شود که می‌تواند به شدت شکننده و غیر قابل پیش بینی باشد.

به اعتقاد آمریکایی‌ها، اکنون نحوه واکنش ایران آزمونی حیاتی خواهد بود که آیا دو طرف وارد مراحل آغازین درگیری مستقیم شده‌اند یا هر دو طرف می‌خواهند از لبه پرتگاه درگیری عقب‌نشینی کنند. اکنون، نشانه‌هایی وجود دارد که چنین سناریویی منتفی شده است. ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای مدت‌ها مبتنی بر این است که نه ایران و نه اسرائیل هیچ تمایلی به یک جنگ آشکار ندارند.

مشروح این گزارش را این‌جا بخوانید.