مدیریت انتظارات و ذهنیات معامله گران ارزی در روند آتی نرخ دلار نقش اساسی دارد. شماری از تحلیل گران نیز باور دارند که عامل اصلی رشد قیمت دلار در هفته های اخیر برهم خوردن نظم ذهنی معامله گران درباره آینده مذاکرات هسته ای بود. در حالی که بیشتر معامله گران انتظار داشتند، مذاکرات هسته ای در دولت جدید بار دیگر کلید زده شود و به دنبال آن، تحریم های آمریکا کنار برود، در هفته های اخیر مجموع اخبار، معامله گران ارزی را نگران کرد.

در مورد مذاکرات هسته ای بخشی از معامله گران باور دارند که شرط های ایران مورد قبول طرف های غربی قرار نخواهد گرفت. حتی برخی از فعالان نگران هستند که پیش از شروع مذاکرات هسته ای، در جلسه شورای حکام، قطعنامه ای برعلیه ایران صادر شود. چنین نگرانی هایی موجب شده است که سطح تقاضای احتیاطی در بازار بالا برود. به نظر می رسد تا زمانی که چنین نگرانی هایی در بازار وجود دارد، دشوار است که افت معناداری برای دلار رخ دهد.

2-01

شرایط نزول و صعود دلار

دلار برای رشد قیمت نیاز به یک محرک اساسی دارد و این محرک می تواند شکست مقاومت 28 هزار و 800 تومانی باشد. شماری از تحلیل گران فنی باور دارند که شکست مقاومت یاد شده، تقاضای معناداری را وارد بازار خواهد کرد که حتی می تواند زمینه ساز رشد اسکناس آمریکایی تا مرز 30 هزار تومان شود. برای اینکه قیمت دلار راه کاهشی را در پیش بگیرد،‌ حداقل بازار نیاز دارد که شکست سطح 28 هزار و 500 تومان را مشاهده کند، هر چند که بسیاری از معامله گران فروش های سنگین را تا زمانی که دلار بالای مرز 28 هزار تومانی‌ است، صورت نخواهند داد.