به گزارش اکوایران، انتشار داده‌های تورم مصرف کننده ایالات متحده آمریکا و جلسه فدرال رزرو از جمله مسائل مهمی هستند که سرمایه گذاران این هفته آن را دنبال می‌کنند.

هفته گذشته بانک‌های مرکزی کانادا و اتحادیه اروپا نرخ بهره خود را کاهش دادند ولی نکته این است که این شرایط لزوما به معنای ایجاد شرایط انبساطی مالی نیست. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا پس از کاهش نرخ بهره اتحادیه اروپا اعلام کرد که با افزایش اطمینان نسبت به کاهش تورم در مسیر پیش‌رو این اقدام صورت گرفته است، اما سیاست‌های بانک مرکزی اروپا همچنان در منطقه انقباضی و محدودکننده حفظ می‌شود.

رئیس بانک مرکزی کانادا نیز اعلام کرد که این نهاد برای کاهش نرخ بهره اطمینان پیدا کرده است، چراکه تورم در کانادا پایین‌تر از آمریکاست و از آنجایی که نرخ‌های وام‌ مسکن در کانادا ثابت نیست تاثیر افزایش نرخ بهره در اقتصاد به خصوص در بازار مسکن بیشتر حس شده است.

هفته گذشته بازارها شاهد داده‌های قوی اشتغال آمریکا بودند. تعداد شغل‌های ایجاد شده به 272 هزار شغل رسید و دستمزدها نیز 0.4 درصد به صورت ماهانه افزایش یافت، که بالاتر از انتظارات سرمایه گذاران بود. حتی باوجودی که نرخ بیکاری 0.1 درصد رشد کرد ولی جای نگرانی ایجاد نکرد چراکه نرخ مشارکت کاهش یافته بود.

تورم قیمت مصرف کننده آمریکا

این هفته، قبل از جلسه بانک مرکزی آمریکا، داده‌های شاخص مصرف کننده آمریکا (CPI) در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. این داده برای فدرال رزرو از اهمیت چندانی برخوردار نیست، بلکه داده شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) است که در اواخر ماه منتشر می‌شود.

انتظار سرمایه گذاران در رابطه با شاخص قیمت مصرف کننده عمدتا این است که شاخص قیمت کل نسبت به ماه قبل رشد 0.1 درصدی و نسبت به سال قبل 3.4 درصد رشد داشته باشد. با اینحال، انتظار می‌رود شاخص قیمت هسته رشد 0.3 درصدی را تجربه کند، به این علت که قیمت نفت در ماه می نسبت به ماه قبل تاحد زیادی کاهش داشت و قیمت انرژی باعث می‌شود که تورم کل که انرژی و غذا در آن دخیل هستند کاهش یابد.

جلسه فدرال رزرو

ولی مهم ترین خبر این هفته باتوجه به داده‌های اشتغال آمریکا در هفته گذشته، جلسه فدرال رزرو خواهد بود که آن هم روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

در این جلسه چشم انداز مقامات بانک مرکزی برای مسیر پیش‌روی اقتصاد می‌تواند برای بازارها حائز اهمیت باشد. درصورتی که میانگین نظرات اعضای فدرال رزرو مبنی بر دو مرحله کاهش نرخ بهره در دات پلات امسال باشد، که انتظار اکثر تحلیلگران است، نسبت به انتظار بازار که یک مرحله کاهش نرخ بهره است سیگنال سیاست انبساطی‌تر (Dovish Signal) به سرمایه گذاران می‌دهد و می‌تواند در زمان انتشار آن منجر به تضعیف دلار شود.

از طرف دیگر اگر میانگین نظرات اعضای فدرال رزرو مبنی بر یک کاهش نرخ بهره باشد، سیگنال سیاست انقباضی (Hawkish Signal) و بالا ماندن نرخ بهره را به سرمایه گذاران می‌دهد و دلار می‌تواند تقویت شود و طلا با کاهش قیمت روبرو شود.

انتظار می‌رود پیش بینی آنها از داده‌های اقتصادی نیز  دچار تغییر شود و احتمالا شاهد آن هستیم که چشم انداز رشد اقتصادی برای سال 2024 از 2.1 درصد در ماه مارس، به 1.8 درصد برسد. انتظارات آنها از تورم نیز احتمالا افزایش خواهد یافت، به صورتی که انتظار می رود نرخ رشد برای شاخص قیمت هزینههای مصرف شخصی هسته به 2.8 درصد برسد. به علاوه، احتمالا انتظار دارند که نرخ بیکاری نیز از 4 درصد به 4.1 درصد برسد.

سخنرانی رئیس فدرال رزرو

پس از آن جلسه سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو خواهد بود. او در سخنرانی اخیر خود درباره افزایش نرخ بهره اظهارنظری نداشت و به بازار اطمینان داد که افزایش نرخ بهره اصلا در مسیر پیش‌رو نخواهند داشت. اینکه پاول به بازار القا کند که انتظار کاهش تورم را دارد یا بیان کند که تورم امکان دارد به سختی کاهش یابد می‌تواند ازسوی او مطرح شود. اگر نگرانی او نسبت به تورم افزایش یافته باشد احتمالا کاهش نرخ بهره دیرتر یا کم‌تری را به بازار القا می‌کند و مثلا به جای ماه سپتامبر تنها یک مرحله کاهش نرخ بهره در نوامبر یا دسامبر اتفاق بیفتد. ولی اگر اعلام کند که تورم در مسیر رسیدن به 2 درصد است و جای نگرانی نیست، بازار این برداشت را خواهد داشت که امسال احتمال دو مرحله کاهش نرخ بهره وجود دارد، که می‌تواند دلار را تضعیف کرده و طلا را تقویت کند.

داده‌های تورمی مصرف کننده (CPI) و تولید کننده (PPI) نیز احتمالا این مساله را القا می‌کند که شاخص هزینه‌های مصرف شخصی هسته که انتهای ماه منتشر می‌شود نسبت به ماه گذشته بیش از 0.22 درصد رشد خواهد داشت، بطوری که نگرانی تورمی کمی کمتر خواهد بود ولی راه زیادی تا تورم 2 درصد در پیش است.

از اقتصاد چین نیز این هفته داده های تورمی منتشر خواهد شد. تورم سالانه این کشور احتمالا بین 0.2 تا 0.3 منتشر خواهد شد و تورم ماهانه احتمالا منفی خواهد بود.

جلسه بانک مرکزی ژاپن نیز این هفته در پیش است. باتوجه به اینکه در ژاپن شاهد رشد دستمزدها هستیم، ین ژاپن در موقعیت ضعیفی نسبت به بقیه ارزها قرار دارد و بازدهی اوراق قرضه کشور نیز رشد داشته است، احتمال اتخاذ سیاست انقباضی از سوی بانک مرکزی این کشور نسبت به جلسات قبل وجود دارد و این سیگنال را به بازار می‌دهد که در جلسه بعد یک مرحله 0.1 درصدی افزایش نرخ بهره را شاهد باشند.

داده های تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول سال انگلستان و ماه آوریل نیز روز چهارشنبه منتشر می‌شود که انتظار می‌رود نسبت به ماه قبل کاهش داشته باشد. رشد تولیدات صنعتی و تولیدات کارخانه‌ای این کشور نیز احتمالا منفی منتشر می‌شود که نگرانی را در اقتصاد انگلستان افزایش می‌دهد.

اشتغال این کشور نیز احتمالا کمتر از ماه قبل منتشر خواهد شد و انتظار می‌رود رشد دستمزدها در این کشور کاهش یافته باشد.