از اسفند 1400 که نشست شورای کار برای نرخ دستمزد کارگران برگزار شد، هفت ماهی می‌گذرد. در این نشست علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد و ۳۸ درصدی به اضافه‌ رقم ثابت سایر سطوح، حق مسکن کارگران مشمول قانون کار برای سال جاری مبلغ ۶۵۰ هزار تومان تصویب شد.

حق مسکن 650 هزار تومانی از فرودین 1401 قابلیت اجرایی داشت اما دولت که باید آن را تایید می‌کرد تا پایان ماه مهر آن را به تعویق انداخت.

 14 شهریور، رعیتی فرد، معاون تنظیم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از در دستور کار بودن افزایش حق مسکن کارگری خبر داده و گفته بود، به احتمال زیاد این افزایش از مهر عملیاتی می‌شود.

او به ایلنا گفته بود، در صورت ابلاغ افزایش حق مسکن کارگری، در ماه‌های باقی مانده از سال۱۴۰۱، مبلغ 100 هزار تومان به دستمزد کارگران مشمول قانون کار اضافه می‌شود و چون مبنای اجرای این مصوبه ابتدای سال ۱۴۰۱است، مابه‌التفاوت این افزایش به ماه‌های سپری شده نیز تعلق می‌گیرد.

پس از اعتماد مجلس به صولت مرتضوی برای تصدی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در روز چهارشنبه 27 مهر، سرانجام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ 30 مهر این بخشنامه را به مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

بر این اساس افزایش 100 هزار تومانی کمک هزینه مسکن به حقوق ماه مهر کارگران نرسید و احتمال می‌رود این افزایش از ماه آبان اجرایی شود. 

طبق اعلام اداره کل روابط کار و جبران خدمت، کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ توسط مدیر کل روابط و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ شد.

در این ابلاغیه آمده: «با عنایت به مصوبه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی مورخ ۱۴۰۱/۷/۲۰، کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار که از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ماهانه مبلغ ۶/۵۰۰/۰۰۰ ریال (شش میلیون و پانصد هزار ریال) تعیین شده است. به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ شد.»