به گزارش اکوایران؛ مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه عصر امروز 18 دی 1401 به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفت و درباره بودجه 1401 گزارشی را به این کمیسیون ارائه داد.

براساس اظهارات میرکاظمی، امروز ما گزارشی را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در زمینه عملکرد 9 ماهه و پیش بینی منابع و مصارف بودجه تا پایان سال ارائه کردیم که به لطف خدا میزان درآمد و مصارف ما تقریبا منطبق با بودجه هست و پیش بینی ما این است که نزدیک به 100 درصد منابع ما محقق شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، به دلیل اینکه بررسی سیاست‌های برنامه هفتم توسعه با تاخیر انجام و پس از آن به دولت ابلاغ شد، ما این برنامه را در دستور کار قرار دادیم. بررسی برنامه زمانی صورت گرفت که سازمان برنامه و بودجه درگیر تدوین بودجه سال 1402 شده بود.
 
میرکاظمی اظهار کرده که بودجه شرکت‌های دولتی ابتدای ماه آبان به مجلس ارائه شد.
 
براساس گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حین بررسی بودجه سالیانه، سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغ شده که در این شرایط بین اینکه سیاست‌های کلی برنامه مدنظر قرار گیرد یا بودجه سال 1402 یک تلاقی اتفاق افتاد. ظرفیت سازمان برنامه و بودجه ظرفیت محدودی است و نمی‌تواند تکمیل هر دو برنامه را با هم انجام دهد و قاعدتا باید در این زمینه اولویت‌بندی می‌کرد که ما نهایتا فعالیت در زمینه بودجه سالیانه را ادامه دادیم.
 
میرکاظمی مدعی شده که فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده حداقل برنامه هفتم توسعه را به یک جایی می‌رسانیم.

کسری بودجه‌ای تا پایان سال نخواهیم داشت

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نشست عصر امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با رئیس سازمان برنامه بودجه اظهار کرده که رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه گزارشی از وضعیت منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ در سال جاری ارائه کرد.

به گفته حمیدرضا حاجی بابایی، بر اساس آنچه که رئیس سازمان برنامه بودجه در این جلسه مطرح کرد، امسال کسری بودجه‌ای تا پایان سال نخواهیم داشت.

براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات، طبق اظهارات میرکاظمی درآمدهای بودجه سال ۱۴۰۱ به طور کامل محقق شده است، همچنین براساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه ما امسال کسری بودجه‌ای نخواهیم داشت و این موضوع نکته بسیار مهمی است چرا که کسری بودجه آثار اقتصادی زیادی داشته و می‌تواند منجر به تورم و افزایش پایه پولی شود.

حاجی بابایی گفته که عدم کسری بودجه می‌تواند یک ثباتی را در درآمد و هزینه‌های بودجه‌ای ایجاد کند که نکته مثبتی قلمداد می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به گزارش مشترک کمیسیون بودجه و سازمان برنامه، بر اساس این گزارش ما در سال ۱۴۰۱ ، ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی کرده بودیم ‌که البته باید گفت این برای نخستین بار بود که مجلس شورای اسلامی تقریبا سقف بودجه دولت را افزایش نداد.

 
براساس اظهارات حاجی بابایی، از آن مهم‌تر این است که تقریباً حدود ۱۰۰ درصد منابع دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ تحقق پیدا کرده است و این مسئله مورد توافق سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است.
 
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته که این موضوع هم در نوع خود کم نظیر است که در یک سال، آن هم با این وضعیت اقتصادی، ۱۰۰ درصد منابعی که مجلس در بودجه مصوب کرده، تحقق پیدا کند.
 
براساس اعلام خبرگزاری خانه ملت، به گفته حاجی بابایی هر نوع گزارشی مبنی بر کسری بودجه سال ۱۴۰۱ تکذیب می‌شود که براساس گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه ما در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت و این مسئله نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده ای نزدیک خواهد شد. اراده دولت و مجلس در زمینه بودجه سال ۱۴۰۱ تحقق پیدا کرده است.