به گزارش اکوایران و بر اساس گزارش بلومبرگ ،گروهی از بزرگترین شرکت های پاکستان در ماه های گذشته فعالیت خود را به دلیل کمبود مواد خام یا ارز خارجی و یا هردوی این موارد تعطیل کرده اند، که مشکلات اقتصادی را برای کشوری که در حال تلاش برای جلوگیری از نکول بدهی است تشدید می کند.

بر اساس بیانیه ای که بورس اوراق بهادار پاکستان در روز جمعه منتشر کرد، سوزوکی موتور تعطیلی کارخانه را تا ۲۱ فوریه(۲اسفند) به دلیل ادامه مشکل کمبود قطعات تمدید کرد.

کمپانی_ قندهار تایر اند روبر_ که تولیدکننده لاستیک و تیوپ برای خودروهاست کارخانه خود را از تاریخ ۱۳ فوریه(۲۴ بهمن) تعطیل کرد و اعلام کرد که با موانع عظیمی برای واردات مواد خام و ترخیص محموله ها توسط بانک های تجاری رو به رو است.

این دو شرکت تنها دو شرکت از مجموعه ای از شرکت های فهرست شده است فهرستی که شامل تولیدکنندگان کود، فولاد و منسوجات می شود. کارخانه ها به مدت نامحدود تعطیل شده اند زیرا به دلیل کمبود نقدینگی، کمبود موجودی و کاهش تقاضا فعالیت بنگاه های اقتصادی به طور متناوب کاهش پیدا می کنند.

ذخایر ارز خارجی ۳.۱۹ میلیارد دلاری پاکستان بدین معنی است که این کشور دیگر قادر به تأمین بودجه واردات نیست، هزاران کانتینر در بنادر این کشور به دلیل نبود ذخایر ارزی کافی متوقف شده اند و امکان تسویه وجود ندارد. در چنین شرایطی توقف تولید،‌ مشاغل را دچار خطر میکند. تورمی که بیشترین سرعت در نیم قرن اخیر را دارد بسیاری از کالاها را از دسترس خارج کرده است.

طاهر عباس ، رییس تحقیقات و سرمایه گذاری عارف حبیب لیمیتید، گفت هرگز تا این اندازه تعطیلی در میان شرکت های بورسی ندیده است. این تعطیلی بر رشد اقتصادی و افزایش سطح بیکاری در کشور تاثیر خواهد گذاشت.

شما یک تخریب عادی تقاضا را مشاهده می کنید. به همین دلیل اقدامات ادارای برای کاهش سرعت اقتصادی در حال انجام است.

علاوه بر سوزوکی، شرکتهای هوندا موتور و واحد‌های محلی تویوتا موتور هم دست به تعطیلات چند هفته ای زده اند‌. بر اساس داده های انجمن تولیدکنندگان خودرو در پاکستان ،  این مسئله بر فروش خودرو در پاکستان اثر گذاشته که در ژانویه نسبت به یک سال قبل با کاهش ۶۵ درصدی به کمترین میزان سه سال گذشته رسیده است.

طاهر عباس انتظار دارد رشد اقتصادی در سال مالی منتهی به ژوئن از ۶ درصد به محدوده۱-۱.۲۵ درصد کاهش یابد. او گفت وضعیت این بار در مقایسه با بحران سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ به مراتب بدتر و بحرانی تر است.