بانک مرکزی روسیه در روز جمعه اعلام کرد که فشارهای تورمی بر سراسر اقتصاد روسیه در دوهفته ابتدایی فوریه همچنان قوی بوده است که افت ارزش روبل بی اثر در رشد تورم در این مدت نبوده است.

تورم روسیه در ماه ژانویه در محدوده ۱۱.۸ درصدی قرار داشت که تقریبا سه برابر هدف تورمی ۴ درصدی بانک مرکزی می باشد. بانک مرکزی در حال آماده شدن برای افزایش نرخ بهره پایه است تا به وسیله آن بتواند برای کاهش تورم اقدام کند‌.

بر اساس گزارش روز جمعه بانک مرکزی روسیه، داده های دوهفته اول فوریه نشان میدهد که فشارهای تورمی همچنان ادامه دارد.

در طی یکسال گذشته که روسیه به اوکراین حمله کرده است نوسان قیمت ها در این کشور به شدت بالا بوده است. پس از ماه ها کاهش تورم، دور جدید تحریم های غرب علیه روسیه، شرایط را برای کنترل سرمایه و نجات روبل سخت می کند.

آما آنچه که بسیار اهمیت دارد کاهش درآمد حاصل از فروش نفت و گاز است که به واسطه تعیین سقف قیمتی که توسط گروه جی ۷ بر روی نفت روسیه اعمال شده است آسیب بیشتری به اقتصاد روسیه رسانده است. تحریم های اروپا و اعمال سقف قیمت توسط گروه هفت منجر به کاهش ۱۶ درصدی ارزش روبل از زمان اجرای این طرح در ماه دسامبر شده است. اروپا واردات نفت و محصولات نفتی از راه دریا را از مبدا روسیه متوقف کرده است. همچنین این اتحادیه با همراهی اعضای گروه هفت با اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه، درآمدهای روسیه را برای تامین مالی جنگ محدود کرده است، هدف از این اقدام اروپا جلوگیری از ایجاد شوک عرضه در قیمت نفت جهانی است. شرکت های اروپایی با توجه به این سقف قیمتی به کشتی هایی که سقف قیمتی نفت روسیه را اعمال نکنند خدمات بیمه‌ای و دریانوردی اعطا نمی کنند.

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که نرخ ارز بر قیمت محصولات وارداتی در ماه ژانویه اثر گذاشته است ولی اگر روبل در سطح فعلی باقی بماند اثرات تورمی آن برای ماه های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

 


در ششمین قسمت از سری مستندهای دختران ایران، شادی عبدالوند درباره مسیر پر پیچ و خم دختری صحبت می‌کند که در شانزده سالگی پدیده سوپرلیگ ایران شد و به تیم ملی ایران راه پیدا کرد: