به گزارش اکوایران، تعلل و کندی «جروم پاول» در تشخیص تورم، به اعتبار او آسیب رساند و عملکرد او را زیر سوال برد؛ حال در شرایط فعلی فروپاشی بانک سیلیکون‌ولی، خطر دیگری است که اعتبار و شهرت او را تهدید می‌کند.

IMG_20230316_095750_858

بنابر گزارش بلومبرگ، دوستان و دشمنان، پاول را به خاطر اینکه زودتر بحران مالی شانزدهمین وام‌دهنده کشور را شناسایی و برطرف نکرد، سرزنش می‌کنند زیرا این مسأله اکنون منجر به وقوع بحران در سیستم مالی شده است.

«دانیل تارولو»، استاد کنونی حقوق دانشگاه هاروارد که در بحران مالی ۲۰۰۷ - ۲۰۰۹ بر تنظیمات پورتفوی بانک‌ مرکزی نظارت داشت، می‌گوید که یک شکست نظارتی اتفاق افتاده است.

تعدادی از قانونگذاران و ناظران بانک مرکزی از هیأت مدیره فدرال رزرو به رهبری پاول انتقاد می‌کنند. با این حال درباره میزان تقصیر پاول اختلاف نظر وجود دارد. «آرون کلاین» یکی از منتقدان فدرال رزرو از موسسه بروکینز می‌گوید که نمی‌شد از پاول انتظار داشت جزئیات نابسامان یکی از صدها بانکی که بر آن نظارت می‌کند را بداند.

پاول موفق شد رکود مالی جاری را بدون وضعیتی دردناک طی کند و یک دوره سخت و پیچیده را مدیریت کرد، اما این گذار با تاخیر در واکنش فدرال رزرو به تورم و سرعت نامناسب در میزان افزایش نرخ بهره سخت‌تر شد.

الیزابت وارن سناتور دموکرات از ماساچوست در انتقاد از عملکرد رییس فدرال رزرو درباره ماجرای بانک سیلیکون‌ولی پیشتاز است. او در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه گفت: اقدامات پاول که به بانک‌های بزرگی مانند سیلیکون‌ولی اجازه تقویت سود با افزایش ریسک را داده مستقیما منجر به ورشکستگی بانک شده است.

سایر قانونگذاران در مقصر دانستن رییس فدرال رزرو با احتیاط بیشتری عمل کرده‌اند، مثلا چندین جمهوریخواه انگشت اتهام خود را به سمت ناظران بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو نشانه رفته‌اند که مستقیما بر عملکرد سیلیکون‌ولی نظارت می‌کرد.

پاول روز دوشنبه بررسی و نظارت‌های داخلی را از برای بررسی ورشکستگی سیلیکون‌ولی آغاز کرد که احتمالا در ابتدای ماه می، منتشر خواهد شد.

شرود براون - رییس کمیته بانکی سنا - روز سه‌شنبه به تلویزیون بلومبرگ گفت که معتقد است که پاول به خوبی شرایط را بررسی خواهد کرد. نظر او خلاف نظر الیزابت وارن به عنوان همکار اوست که معتقد است پاول باید از نظارت بر بانک مرکزی کنار برود.

به گفته یکی از افراد آشنا، فدرال رزرو در حال بررسی تغییرات نظارتی و مقرراتی خود در بانک‌های متوسط است. قوانینی که محدوده های سرمایه گذاری و نقدینگی را به استانداردها و سختگیری‌های شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری وال استریت نزدیک کند.

پاول در سال ۲۰۲۱ به خاطر عملکردش در دوران کرونا تقدیر شد ولی شهرت او با اصرار مکرر در همان سال بر گذرا بودن رشد تورم آسیب دید. او در سال بعد بزرگترین کمپین انقباضی پول از دهه ۱۹۸۰ را رهبری کرد تا قیمت‌ها را دوباره مهار کند.

در چنین شرایطی استقبال از اوراق خزانه‌داری افزایش یافت و شرکت های فناوری به خاطر کاهش اعتبارات که درآمدشان را محدود می‌کرد پول‌های خود را از بانک خارج کردند. توافق گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد که ناظران فدرال رزرو سانفرانسیسکو و تا حدی هیأت مدیره فدرال رزرو واشنگتن، یا کوتاهی کرده‌اند یا نتوانسته‌اند به سرعت عمل کنند و برخی از مشکلات آشکار سیلیکون‌ولی را اصلاح کنند.

پرچم قرمز

کلاین که بر روی اصلاحات بانکی ناشی از بحران ۲۰۰۷ - ۲۰۰۹ به عنوان مقام رسمی خزانه‌داری نظارت می‌کرد، به عنوان یک مقام رسمی سابق خزانه‌داری و اقتصاددان ارشد سابق کمیته بانکداری سنا گفت: هرکدام از این موارد به تنهایی یک پرچم قرمز است. اما آنچه مشخص نیست، آن است که آیا این اتفاق نتیجه اشتباه ناظران است یا نتیجه رویکرد ملایم و آرام‌تر بر روی نظارت بر بانک‌های کوچک‌تر.

راندال کوارلز نایب رییس سابق نظارت که توسط ترامپ منصوب شده بود، در سخنرانی خود که در ژانویه ۲۰۲۰ در واشنگتن انجام شد، تغییرات نظارتی مختلفی را برشمرد و اعلام کرد که نباید این تصور توسط ناظران به اشتباه به وجود بیاید که توصیه‌های نظارتی، الزام‌آور هستند.‌ او در اکتبر سال ۲۰۲۱ فدرال رزرو را ترک کرد.

قانون ۲۰۱۸

مورد دیگری که هنوز نامشخص به نظر می‌رسد، آن است که چه مقدار از مشکلات بانک سیلیکون‌ولی را می‌توان به قوانین سال ۲۰۱۸ مرتبط کرد که نظارت بر بسیاری از بانک‌های منطقه‌ای را کاهش می‌داد و چه مقدار از این مشکلات به رهبری پاول مربوط می‌شود.

این قانون توسط جمهوریخواهان و دولت ترامپ رهبری شد ولی با حمایت قابل توجه دموکرات‌ها تصویب شد. به همین دلیل بایدن و ترامپ یکدیگر را در بحران بانکی به وجود آمده مقصر می‌دانند و یکدیگر را متهم می‌کنند.