به گزارش اکوایران، محمدرضا جولایی امروز (سه‌شنبه، 19 مهرماه 1401) در میزگرد چالش‌های مدیریت تامین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال در پاسخ به پرسش خبرنگار اکوایران مبنی بر اینکه تولید تکلیفی شرکت ملی گاز ایران در 6ماهه دوم سال جاری از سوی وزارت نفت به چه میزان تعیین شده است؟ گفت: تولید گاز بر اساس برنامه‌ریزی‌ها از منابع تولیدی و پالایشگاه‌های گازی در همان سقف تولید سال گذشته محقق خواهد شد که حدود یک میلیارد مترمکعب در روز است.

وی میزان مصرف گاز در فصل زمستان را تابع مصرف در بخش خانگی دانست و گفت: در سال گذشته رکورد مصرف 720 میلیون مترمکعب گاز را در بخش خانگی و تجاری تجربه کردیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: باید ببینیم وضعیت سرما و میزان مصرف در بخش خانگی چقدر خواهد بود تا متعاقب آن میزان مصرف در بقیه بخش‌ها تنظیم و گاز را برای مبادی مربوط ارسال کنیم، اما برآوردهای اولیه‌ما این است که با توجه به افزایش ۶ درصدی مصرف خانگی و تجاری در 6ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته، احتمالا این رقم در نیمه دوم سال نیز تداوم داشته باشد.

جولایی با بیان اینکه در سال گذشته به طور میانگین روزانه ۶۴۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری گاز مصرف شد، مقدار ۶ درصدی به آن افزوده می‌شود که از طریق منابعی که در اختیار داریم، باید تأمین شود.

جولایی احتمال قطعی درصورت افزایش مصرف گاز را محتمل دانست و گفت: هر زمان که شبکه کشش نداشته باشد و مصرف از تولید جلو بیفتد، آن زمان دچار مشکل خواهیم شد، البته با توجه به‌ اولویت تأمین گاز برای بخش خانگی، با مدیریت مصرف بخش صنایع برای تأمین پایدار بخش خانگی اقدام خواهیم کرد.

 

بزرگ‌ترین چالش عرضه گاز در بورس انرژی

حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران نیز در ادامه این میزگرد در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اکوایران درباره آخرین وضعیت عرضه گاز صرفه‌جویی‌شده از بستر بورس انرژی گفت: با توجه به ناترازی تولید و مصرف انرژی، پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی، طرح‌های مختلفی در بخش‌های مختلف به دبیرخانه بورس ارائه شده است. ما نتایج این طرحها را به معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کردیم. اما هر کار جدیدی مشکلات اولیه در اجرا دارد.

وی شرکت ملی گاز را یکی از شرکت‌های پیشرو و استقبال‌کننده از موضوعات بازار صرفه‌جویی انرژی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات این بازار به بحث‌های M&V یا صحه‌گذاری میزان صرفه‌جویی بازمی‌گردد، اما با توجه به اینکه در ابتدای مسیر قرار داریم، سعی شده تا با خوداظهاری‌های انجام‌شده در بحث‌های صرفه‌جویی به بازار ورود کنیم.

محمدحسینی گفت: باید به این مسأله توجه کرد که رابطه‌ای که میان شرکت ملی گاز و شرکت‌های سرمایه‌گذار انجام می‌شود، به یک رابطه برد-برد بیانجامد.