به گزارش اکوایران، سیدحمید حسینی، در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، فیلترینگ فضای مجازی را یکی از موانع جدی صادرات عنوان کرد و گفت: ارتباطات، اطلاعات و پیگیری که سه مولفه اصلی تجارت به شمار می‌روند، تحت تأثیر اتفاقات اخیر قرار گرفته‌اند.

وی از ایجاد محدودیت در بستر فضای مجازی برای بخش خصوصی ابراز نگرانی کرد و گفت: فیلترینگ فضای مجازی می‌تواند هم به کسب و کارهای داخلی و هم به روابط بین‌الملل آسیب برساند.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه از سال 86 به بعد، صادرات بین 46 تا 48 میلیارد دلاردر نوسان بوده، گفت: اما در ده سال گذشته، علی‌رغم فعالیت‌های جدی اقتصادی و توسعه صنایع پتروشیمی، پایین‌دستی نفت و گاز، معدنی، فولاد و... نتوانستیم صادرات کشور را افزایش دهیم.

 

صادرات فرآورده‌های نفتی وزن کم کرد

سیدحمید حسینی با ابراز تأسف از کاهش 12.5 درصدی وزن صادرات فرآورده‌های نفتی در شش ماهه ابتدایی سال جاری گفت: با این حال، به دلیل افزایش 25درصدی قیمت‌های متوسط جهانی از جمله قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و تورم 2رقمی که برای نخستین بار در اروپا شاهد آن هستیم، ارزش صادرات فرآورده‌های نفتی کشور نیز 12.5 درصد افزایش یافته است، هر چند با توجه به پیش‌بینی رکود اقتصادی در شش ماهه دوم سال، قیمت‌ها در حال کاهش هستند.

 

دغدغه متانول‌سازها برای سهم‌گیری از بازار جهانی

وی با اشاره به ظرفیت صادرات 14 میلیون تن متانول ایران گفت: با این حال، از این ظرفیت 10 میلیون فعال است و در سال گذشته 8 میلیون تن متانول صادر شده است.

حسینی با بیان اینکه در چند سال آینده ظرفیت تولید متانول ایران با افزایش دوبرابری به 26 میلیون تن در سال خواهد رسید، خاطرنشان کرد: این در حالی است که کل بازار جهانی متانول، 80 میلیون تن است و به دست آوردن سهمی بیش از این در بازار دغدغه و نگرانی فعالان صنعت پتروشیمی شده است.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد درباره این مشکلات گفت: وزارت نفت پیشنهادی را مبنی بر کاهش 10 درصدی قیمت خوراک برای واحدهای متانول مطرح کرده که به دلیل کاهش درآمد 11 هزار میلیارد تومانی دولت، با مخالفت کمیسیون اقتصادی دولت سازمان برنامه و بودجه مواجه شده است.

وی از ارائه سه پیشنهاد برای حل مشکل واحدهای متانول خبر داد و گفت: نخست آنکه قیمت سوخت این واحدها، مطابق با بقیه صنایع یعنی 10درصد، محاسبه شود، دومین پیشنهاد بخش خصوصی این است که ارز حاصل از درآمدهای صادراتی این واحدها به جای ارائه در سامانه نیما، مانند بقیه صادرکنندگان بخش خصوصی به فروش برسد و سومین راهکار مطرح شده این است که خسارت قطعی گاز و برق در فصول مختلف به این واحدها از محلی جبران شود.

 

تنبیه صادرکنندگان به جای تشویق

سیدحمید حسینی با نقبی به گذشته و برنامه‌های کشور برای جهش‌های صادراتی گفت: در برنامه سوم توسعه برای اینکه صادرات از 2 تا 3 میلیارد به 48 میلیارد برسد، تصمیماتی از جمله معافیت‌های مالیاتی صادرات، اعطای جوایز صادراتی، انتخاب صادرکننده نمونه، اعطای تسهیلات با نرخ‌های ترجیحی و اختصاص درصدی از اعتبارات بانک‌ها به صادرات گرفته شد، اما متأسفانه در سال‌های بعد کم‌کم همه ابزارها از صادرکنندگان گرفته شد، به عنوان نمونه با پیشنهاد چندتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سال 99 و به بهانه صادرات مواد خام یا نیمه‌خام، معافیت مالیاتی صادرات حذف شد.

این فعال بخش خصوصی گفت: در سال گذشته با کار کارشناسی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران 140 قلم کالا شناسایی و مشمول اخذ مالیات صادرات شد، با این حال در بودجه 1400 نیز یک سری اقلام از جمله اوره، اتیلن و... افزوده شد که متأسفانه این لیست مشکلاتی را ایجاد کرده و بسیاری از این اقلام صادراتی از جمله قیر، روغن، هیدروکربورها و... کالای نهایی محسوب می‌شود

حسینی با طرح این پرسش که با چه منطقی قیر جزو کالای خام و نیمه‌خام محسوب می‌شود، تأکید کرد: برخلاف برنامه سوم توسعه نه تنها صادرکنندگان را تشویق نمی‌کنیم بلکه داریم تنبیه می‌کنیم.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران رقم صادرات رقبای کشور را ماهانه بالای یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با سیاست‌هایی که اتخاذ شده، صادرات به عراق 30 درصد و بقیه بازارها 12.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

گلایه اعضای اوپکس از اتاق بازرگانی

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: 15 میلیون تن از فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی مشمول مالیات شده که برآورد می‌شود دولت از این محل بین 140 تا 150 میلیون دلار کسب درآمد کرده است.

سیدحمید حسینی ضمن گلایه از اتاق بازرگانی درخصوص افزایش اقلام مشمول مالیات از 140 به 209 قلم کالای صادراتی گفت: کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی بدون شناخت از بخش پایین‌دستی 140 قلم کالای مشمول مالیات را به 209 قلم کالا افزایش داده که می‌تواند مشکلات جدی را برای بخش خصوصی ایجاد کند.

 

موانع جدی بر سر راه سواپ گاز و فرآورده‌های نفتی روسیه و ایران

وی همچنین به علاقمندی ایران به سواپ گاز و فرآورده‌های نفتی با کشور روسیه پرداخت و گفت: بروکراسی حاکم بر شرکت‌های دولتی روسیه و عدم زیرساخت‌های لازم برای برقراری ارتباط روسیه با ایران، موانعی جدی بر سر راه تجارت این دو کشور قرار گرفته‌اند، به طوری که اگرچه به تازگی یک محموله فرآورده نفتی از ترکمنستان به ایران وارد شده، اما هنوز تجارت با روسیه در این زمینه شکل نگرفته است.