به گزارش اکوایران؛ نماد شیران یکی از نمادهای مورد توجه در صنعت محصولات شیمیایی به شمار می رود. سهام شیران با ارزش بازاری 17 هزار میلیارد تومانی در تابلوی فرعی بازار اول بورس تهران معامله می شود. جریان معاملات شیران در شهریور ماه به طوری بود که در اکثر روزها خروج پول حقیقی از این نماد مشاهده می شود و قیمت این سهم در این ماه با کاهش همراه بود. وزارت خزانه داری آمریکا پنجشنبه 7مهرماه اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با ایران علیه ۱۰ شرکت و یک نفتکش به بهانه تسهیل صادرات نفت ایران وضع کرده است. در میان این 10 شرکت تنها دو شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در ایران مستقر هستند. شرکت صنایع شیمیایی ایران از جمله شرکت هایی است که بخشی از محصولات خود را صادر می‌کند و پس از تحریم‌ها مشکلات زیادی به لحاظ حمل و نقل، کشتی رانی و نقل و انتقال پول برای این شرکت به وجود می‌آید. در انتهای خرداد ماه امسال نیز تحریم های دیگری علیه شرکت های پتروشیمی مرتبط با فعالیت های نفتی ایران وضع شد که نام سه شرکت مستقر در ایران در این بین دیده می‌شد که عبارت از شرکت پتروشیمی فن‌آوران، شرکت پتروشیمی خارک و شرکت پتروشیمی مارون هستند.

عملکرد مالی شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی ایران

سال مالی شیران به 30/9 منتهی می شود و به همین دلیل برای تحلیل عملکرد مالی این شرکت از صورت های مالی تلفیقی شش ماهه منتهی به 31/3/1401 استفاده کرده ایم. با توجه به این صورت های مالی شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی ایران توانسته اند رشد مناسبی را در درآمد های عملیاتی خود به نسبت شرایط رشد درآمدی پتروشیمی ها داشته باشد. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی برای شیران رشد 33 درصدی داشته که می توان این اتفاق را ضعف اصلی عملکرد این شرکت دانست. به دلیل افزایش شدیدی که در بهای تمام شده عملیاتی رخ داده است سود ناخالص شیران به نسبت مدت مشابه در سال قبل 20 درصد کاهش داشته است و از هزار و 681 میلیارد تومان به هزار و 340 میلیارد تومان رسیده است. هزینه های عملیاتی شیران نیز افزایش 58 درصدی داشته است اما به دلیل رشد درآمد های غیر عملیاتی این مجموعه سود عملیاتی در همان اختلاف 20 درصدی قرار دارد. در انتهای صورت سود زیان شش ماهه شیران نیز رشد 110 درصدی در سایر درآمد های غیر عملیاتی دیده می شود که با وجود رشد 36 درصدی هزینه مالیات، باعث کاهش 4 درصدی اختلاف سود خالص شده است و سود خالص این شش ماهه را  16 درصد پایین تر از مدت مشابه در سال قبل به مبلغ هزار و 234میلیارد تومان به ثبت رسانده است.

عملکرد مالی شیران07.07

مجمع عمومی شیران در تیر ماه

مجمع عمومی فوق العاده شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در حضور حداکثری صاحبان سهام به منظوره تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت برگزار شد و مهمترین نکات مطرح شده در این جلسه به گفته مدیر عامل عبارتند از: با توجه به موجودی مخازن و افزایش قیمت های صادراتی رشد قابل توجه در سود عملیاتی ۶ ماهه دوم شرکت پیش‌بینی می‌شود. برنامه توسعه بازار های صادراتی محصولات و ورود بیشتر در بازارهای جهانی و انتشار آگهی و فراخوان انتخاب و ایجاد دفاتر نمایندگی در ترکیه و پاکستان و آفریقا و همچنین شناسایی و مذاکره با مصرف کنندگان نهایی در پاکستان و فروش محصولات و دریافت درخواست هایی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در بازار های آفریقا اهم فعالیتهای سال مالی ۱۴۰۱ خوانده شد. همچنین دریافت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس با نرخ توافقی و از طریق صرافی های مجاز و معتبر در جهت افزایش سود شرکت و اصلاح ساختار شرکت و تفکیک وظایف واحدها با هدف چابک سازی واحدهای پشتیبانی و عملیاتی شرکت و افزایش بازده فعالیت های سازمانی و مالی و اقتصادی از دیگر فعالیت های مهم سال مالی ۱۴۰۱ خوانده شد. پیشرفت پرونده های حقوقی در خصوص وصول مطالبات و محکومیت شرکت هازل به پرداخت مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیون درهم بابت اصل مطالبات و مبلغ حدود ۴۴ در هم بابت جرائم متعلق به نفع شرکت شیران و تقدیم و پیگیری درخواست صدور اجراییه و توقیف اموال شرکت مذکور به مراجع ذیصلاح از دیگر اقدامات سال مالی ۴۰۱ شرکت است. در خصوص اجرای طرح های توسعه  محصولات تولیدی موجود، گفته شد طرح توسعه دوم در دست اجراست با ظرفیت اسمی ۷۵ هزار تن در سال و سرمایه گذاری دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در حال خرید الباقی تجهیزات و شروع عملیات نصب است. شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در برنامه دارد و مکاتبه با کانون کارشناسان رسمی دادگستری و ارزیابی مجدد زمین و ساختمان ها را انجام داده است. سود خالص سال مالی گذشته از شرکت نیروکلر ۱۰۳ میلیارد بود که در شش ماهه نخست سال جاری ۲۰۲ میلیارد تومان سود خالص این مجموعه بوده است. در نهایت افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی شیران از محل سود انباشته به تصویب مجمع رسید.

بازدهی ماهانه نماد شیران در یکسال گذشته  

نماد شیران در تیر ماه امسال با افزایش سرمایه مصوب در مجمع عمومی کاهش قیمت 100 درصدی را تجربه کرد. برای مقایسه بازدهی 12 ماهه اخیر، بازدهی ماهانه نماد شیران را نسبت به گپ قیمتی تعدیل کردیم تا برای مخاطب قابل درک تر باشد. نماد شیران از ابتدای مهر سال گذشته در یک جریان نزولی قرار داشت و تا انتهای بهمن ماه افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. در اسفند 1400 با شروع جنگ روسیه و اکراین، شاخص کل بازار سرمایه وارد یک کانال صعودی شد و اکثر سهم های صنعت محصولات شیمیایی در این ماه رشد قیمت داشتند. شش ماهه دوم سال 1400 با دو ماه صعودی و چهار ماه نزولی 24 درصد افت قیمت را برای شیران به همراه داشت. فروردین امسال در ادامه روند صعودی اسفند ماه برای نماد شیران رشد قیمت به همراه داشت و این جریان تا انتهای اردیبهشت نیز ادامه داشت. با شروع خرداد روند قیمتی سهم های بازار سرمایه درگیر اصلاح قیمتی شد که اکثر فعالان بازار سرمایه آن را بر گرفته از انتشار صورت های سه ماهه و رشد نرخ بهره بین بانکی می دانستند. در انتهای خرداد نیز به واسطه خبر وضع تحریم علیه تعدادی از پتروشیمی های بازار سرمایه، سهام های این صنعت با خروج پول حقیقی مواجه شدند اما نماد شیران به دلیل نزدیکی به مجمع عمومی از این افت شدید در امان ماند و رکود معاملاتی تا مجمع را تجربه کرد. بعد از تصویب افزایش سرمایه نماد شیران وارد مرداد ماه شد و در این ماه به واسطه سیگنال های منفی از سمت اخبار برجامی برای سهم های دلاری تضعیف شد و در مرداد ماه افت 10 درصدی را تجربه کرد. شهریور ماه نیز بازار سرمایه با رکود وکاهش تراز شاخص کل مواجه بود و صنعت محصولات شیمیایی نیز یکی از صنایع بزرگ بازار بودند که با کاهش تراز شاخص صنعت مواجه شدند. با وجود افت قیمت شهریور و مرداد امسال بازدهی تعدیل شده شش ماهه ابتدایی 1401 به 4.3 درصد رسید که بازدهی 12 ماه اخیر این نماد را منفی 20 درصد کرده است. افت قیمت نماد شیران در این 12 ماهه و مخصوصا افت دو ماهه اخیر این نماد باعث شده تا از شدت صف فروش احتمالی به دلیل خبر تحریم این شرکت کاسته شود اما با این وجود در صورت برگشت معاملات به روال معمول خود و جلوگیری نکردن دولت از اوردر فروش در معاملات این سهم با صف فروش چند روزه مواجه خواهد بود. تأثیر اخبار تحریم این شرکت فقط در معاملات کوتاه مدت پر احتمال است و درصورتی که هزینه های فروش این مجوعه به دلیل وضع این تحریم ها افزایش زیادی نیابد ارزش بنیادی شیران به این واسطه تغییری نخواهد کرد.

بازدهی شیران07.07