سنگ آهن پس از استخراج از معادن از طریق جاده و ریل به انبارهای شرکت منتقل می‌شود که بخشی از آن برای تولید آگلومره  به واحد آگلومراسیون انتقال داده شده و بخشی از آن بطور مستقیم وارد کوره بلند برای تولید چدن می‌شود. 

زغال سنگ نیز همانند سنگ آهن از معادن به وسیله ریل و جاده به سیلوهای شرکت انتقال داده شده و به واحد کک سازی برای تولید کک فرستاده می‌شود. کک تولیدی سوخت اصلی واحد کوره بلند برای احیا سنگ آهن و تولید چدن می باشد، که به آن کک متالوژی گفته می‌شود. این کک از کک خریداری شده و کک تولید شده با سایز 20 تا 80 میلیمتر می باشد که پس از سرند شدن بدست می‌آید. برای بدست آوردن فولاد خام چدن تولیدی بخش کوره بلند به واحد کنورتور فولاد سازی انتقال می یابد، فولاد خام تولیدی در مرحله ریخته گری تبدیل به شمش گردیده و برحسب برنامه تولید و فروش شرکت به واحدهای نورد برای تولید محصولات  نهایی از قبیل ریل، تیرآهن،کلاف و ... فرستاده و بخشی از آن نیز تحت عنوان شمش کالایی به فروش می‌رسد.

ذوب 1

 این بخشی از فرایند تولید در شرکت ذوب آهن اصفهان است شرکتی که در شش ماه نخست سال 1401 توانسته است بیش از 21 هزار و 580 میلیارد تومان فروش داشته باشد در حالی که رقم فروش کل سال مالی گذشته اسن شرکت نزدیم به 35 هزار و 52 میلیارد تومان بوده است.

ذوب 2

شرکتی که 56 درصد از آن متعلق است به سازمان تأمین اجتماعی کشور و بیش از 17 درصد از آن به شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اختصاص دارد. همچنین 25 درصد از این نماد را سهامدارن خرد تشکیل می‌دهند ارزش بازاری این نماد بیش از 14 هزار و 533 میلیارد تومان است .

ذوب 3

میزان فروش شهریور ماه این نماد نسبت به ماه‌های گذشته با رشد خوبی همراه شده است و این نماد در شهریور ماه سال جاری 4 هزار و 933 میلیارد تومان فروش داشته است. همچنین ذوب در شش ماهه نخست سال جاری به درامد فروش 21 هزار و 578 میلیارد تومانی دست پیدا کرده است.

 

اما نرخ میلگرد صادراتی این شرکت از ابتدای سال با افت همراه بوده است به طوریکه در اردیبهشت ماه سال جاری هر تن میلگرد را در بازارهای صادراتی تنی 16 میلیون 900 هزار تومان هم به فروش رسانده است و در شهریور ماه این نرخ به 14 میلیون 400 هزار تومان رسیده است.

اما در مقابل نرخ فروش این محصول برای بازار های داخلی با افزایش روبرو بوده است به این صورت که نرخ فروش میلگرد در ابتدای سال جاری حوالی تنی 15 میلیون 600 هزار تومان ثبت شده است و در مرداد ماه تنی 17 میلیون تومان به فروش رفته است که البته در شهریور ماه با افت همراه شده و به تنی 15 میلیونه 500 هزار تومان هم رسیده است.

همچنین این شرکت تیرآهن داخلی خود را در ابتدای سال تنی 14 میلیون 800 هزار تومان به فروش می رسانده است که در شهریور ماه سال جاری این رقم به 16 میلیون 200 هزار تومان رسیده است.

ذوب 5ذوب 4