به گزارش اکوایران بازار فلزات صنعتی ظرف هفته جاری در بازارهای جهانی با کاهش نرخ مواجه و قرمزپوش شد؛ به نحوی که ظرف 3 روز ابتدایی هفته از بهای مس، آلومینیوم، سرب ، قلع و روی در معاملات آتی کامکس و بورس فلزات لندن کاسته شد. شاخص قیمت فلزات در بورس لندن نیز تا 3 هزار و 501 واحد در روز سه‌شنبه 18 اکتبر عقب نشست و به این ترتیب این شاخص در بازه زمانی هفتگی کاهشی 2.2 درصدی، در بازه زمانی ماهانه افتی 4.8 درصدی و در بازه زمانی سالانه کاهشی 25.3 درصدی را به ثبت رساند. با توجه به استمرار افت نرخ فلزات در معاملات بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه 19 اکتبر، انتظار می‌رود که عقبگرد شاخص قیمت فلزات در بورس لندن نیز شدت بیشتری بگیرد.

صحبت‌های انجام شده در نشست حزب کمونیست چین ظرف 4 روز ابتدایی برگزاری مهم‌ترین دلیل عقبگرد بهای فلزات پایه در بازارهای جهانی ظرف هفته جاری بود.

کالایی‌ها در واهمه رکود اقتصادی در شرق

احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا شدت می‌گیرد. از سویی عزم فدرال رزرو برای افزایش بیشتر نرخ بهره جزم بوده و از سوی دیگر تمرکز دولت چین از رشد اقتصادی به افزایش امنیت سیاسی تغییر جهت داده است. مجموع این موارد با شدت دادن به احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا زمینه کاهش تقاضا در بازارهای کالایی را فراهم کرده و این موضوع به قرمزپوشی بازار فلزات پایه منجر شده است.

شاخص مدیران خرید تولیدی چین ظرف 9 ماه ابتدایی امسال یعنی از ژانویه تا سپتامبر برای 5 ماه در رقمی کمتر از 50 واحد قرار گرفت و اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کنند این شاخص برای ماه اکتبر (دهمین ماه از سال 2022) نیز با نرخی کمتر از 50 واحد اعلام شود. قرار گرفتن این شاخص در نرخی کمتر از 50 واحد نشان از بروز رکود در اقتصاد داشته و این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازار کامودیتی‌ها تلقی می‌شود. اصر ار دولت چین بر اجرای سیاست کرونا صفر از مهم‌ترین دلایل بروز رکود در اقتصاد این کشور است. در این شرایط شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین مجدد در نشست کنگره بر پایبندی چین بر اجرای سیاست‌های مقابله با کرونا اشاره کرد. این موضوع می‌تواند با تقویت بروز رکود اقتصادی در چین به عنوان بزرگترین اقتصاد کالا محور جهانی از افت نرخ بیشتر فلزات حمایت کند.