به گزارش اکوایران بهای سنگ آهن دریایی آسیا در روز جمعه ۲۱ اکتبر  اندکی رشد داشت و پلتس بهای هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با افزایش یک دلار و ۶۰ سنت، ۹۳ دلار ارزیابی کرد؛ میزان موجودی میلگرد در انبارهای تولیدکنندگان و تجار کاهش داشته که این موضوع  به مفهوم بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در چین بود و از رشد بهای سنگ‌آهن حمایت کرد. در عین حال از میزان موجودی سنگ‌آهن در انبار بنادر چین نیز ظرف روزهای پایانی هفته کاسته شد و این موضوع نیز سیگنالی دیگر در جهت رشد بهای این محصول بود؛ با این وجود برخی فعالان بازار معتقدند کاهش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین نتیجه رشد تقاضا و فروش محموله‌های سنگ‌آهن نبوده و عملیات لایروبی در بنادر عامل آن بوده است. در حال حاضر همچنان حاشیه سود فولادسازی در چین پایین است و همین موضوع باعث می‌شود تا فولادسازان در حداقل نیاز نسبت به خرید مواد اولیه اقدام کنند.  

 زغال رشد قیمتی قبل را هضم می‌کند

زغال‌سنگ فوب استرالیا و سی‌اف آر چین در روز جمعه ۲۱ اکتبر بدون تغییر قیمتی در بازار مورد معامله قرار گرفتند؛ به این ترتیب پلتس پریمیوم زغال‌سنگ آسیا فوب استرالیا را در روز جمعه ۲۱ اکتبر برابر ۲۹۹ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

بهای زغال‌سنگ متالورژیک آسیا فوب استرالیا ظرف روزهای گذشته با واهمه از اختلال در عرضه افزایش داشت، اما در روز جمعه این محصول بدون تغییر نرخ معامله شد، تا به این ترتیب بخشی از رشد قیمت زغال در روزهای گذشته میان فعالان بازار هضم شود. هفته اینده کارگران در اعتصاب یکی از معادن زغال در استرالیا رای گیری کرده و نسبت به ادامه یا توقف اعتصاب تصمیم‌ می‌گیرند، ادامه یا توقف این اعتصاب با اثرگذاری در بخش عرضه بر روند بازار زغال اثرگذار می‌شود.

پریمیوم زغال‌سنگ متالورژیک استرالیا سی‌اف‌آر چین نیز از سوی پلتس برابر 307 دلار به ازای هر تن بدون تغییر قیمتی اعلام شد.  در این شرایط کاهش حاشیه سود فولادسازی در چین سدی جدی در مقابل رشد بهای زغال‌سنگ وارداتی به این کشور است. پلتس حاشیه سود تولید هر تن میلگرد در چین را برابر 64 سنت و حاشیه سود تولید ورق نورد گرم را برابر منفی 31.8 دلار به ازای هر تن در روز جمعه 21 اکتبر برآورد کرد.

کشاکش قیمتی میان عرضه‌کننده و متقاضی

تقاضا برای خرید قراضه از سوی فولادسازان ترکیه‌ای به دلیل کاهش حاشیه سود و با امید به افت بیشتر قیمت‌ها همچنان پایین است؛ نبود مشتری در بازار باعث شد تا نرخ قراضه وارداتی به ترکیه در روز جمعه 21 اکتبر کاهشی یک دلاری داشته باشد و پلتس بهای این محصول را برابر 363 دلار به ازای هر تن ارزیابی کند. در این شرایط همچنان مقاومت فروشندگان قراضه در مقابل افت نرخ باعث می‌شود تا عقبگرد قیمتی در این بازار به آرامی رخ دهد. البته تامین‌کنندگان قراضه نیز به افزایش هزینه به دلیل چالش‌های حمل‌ونقل و بالا بودن هزینه حمل و جمع‌آوری قراضه اشاره کرده و معتقدند کاهش نرخ بیشتر در بهای این محصول می‌تواند به زیان آن‌ها منجر شود، به این ترتیب بازار قراضه در ترکیه در بن بست معاملاتی قرار گرفته است.