به گزارش اکوایران؛ شرکت پالایش نفت تهران در روز 27 مهرماه صورت های مالی شش ماهه خود را در سامانه کدال منتشر کرد که با بازخورد های خوبی همراه بود. سهام شرکت پالایش نفت تهران در بازار دوم بورس تهران با نماد شتران شناخته می شود. ارزش بازاری این سهم نزدیک به 82 هزار میلیارد تومان است و از نماد های سنگین بورس تهران به حساب می آید. با وجود صورت های مالی متناسب این مجموعه جریان پول حقیقی برای نماد شتران در 20 روز معاملاتی اخیر منفی بوده و در 16 روز آن خروج پول حقیقی سنگینی را تجربه کرده است. جریان پول حقیقی نماد شتران در کنار افزایش قیمت این سهم در روز های اخیر نشان می دهد که نماد شتران یک ماه گذشته را با خرید قدرتمند حقوقی های بازار همراه بوده که باعث شده تا بازدهی این نماد در مهر ماه مثبت باشد. قیمت سهام شتران در مهر ماه 4.1 درصد رشد داشت که هم راستا با رشد قیمت سایر پالایشی ها بود. این نماد در روز های اخیر توسط فعالان بازار سرمایه چندین بار سیگنال شد اما با این حال حقیقی ها ترجیح دادن از این سهم خارج شوند.

عملکرد مالی شش ماهه پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران در شش ماهه سال جاری رشد قابل توجهی را در درآمدهای عملیاتی خود به ثبت رسانده است. این شرکت توانسته است با 118 هزار و 532 میلیارد تومان فروش در این دو فصل، افزایش 133 درصدی را به نسبت شش ماهه سال قبل به ثبت برساند. شتران در این شش ماهه 102 هزار و 222 میلیارد تومان بهای تمام شده درآمد های عملیاتی داشته است که به نسبت مدت مشابه در سال قبل 125 درصد افزایش داشته است. به دلیل رشدی که درآمد های شتران داشته و رشد کمتر بهای آن، سود ناخالص شتران در این شش ماهه با رشد 203 درصدی به نسبت شش ماهه سال قبل به 16 هزار و 311 میلیارد تومان رسیده است. هزینه های عملیاتی شتران در این مدت تنها 513 میلیارد تومان و هزینه های مالی تنها 52 میلیارد تومان بوده است که به نسبت سود عملیاتی این شرکت ناچیز است. در نهایت با تفریق هزینه های مالیات از سود عملیاتی، سود خالص شتران در این شش ماهه با رشد 178 درصدی به نسبت شش ماهه سال قبل به 15 هزار و 764 میلیارد تومان رسیده است.

IMG_20221026_130145_813

روند سودآوری فصلی شتران

پالایش نفت تهران مشابه سایر پالایشگاه های کشور در فصول سرد سال فروش بیشتری دارند و در نهایت سودآوری آن ها نیز افزایش می یابد. شتران در سال 99 اوج سودآوری خود را در زمستان داشت و در سال 1400 پاییز و زمستان را مشابه پشت سرگذاشت. در سال جاری فروش و سودآوری بهار پالایشی ها زبان زد فعالان بازار شد و شرکت های پالایشی رشد قابل توجهی در سود خالص سه ماهه ابتدایی خود تجربه کردند. صورت های مالی شش ماهه شرکت های پالایشی نیز به دلیل سود خالص بالای بهار امسال، سود شش ماهه بالایی را به ثبت رساندند اما با کسر کردند سود خالص شش ماهه امسال از سه ماهه می توان دید که عملکرد شتران و دیگر نماد های پالایشی در تابستان متعادل تر بوده است. با وجود کاهش سود ناخالص و خالص شتران در تابستان امسال به نسبت بهار، این معیار به نسبت تابستان سال گذشته رشد مناسبی داشته8 و پیش بینی می شود که در فصول سرد امسال نیز به نسبت سال قبل افزایش پیدا کند.

IMG_20221026_130142_896