در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل نیمه اول را خوب شروع کرد اما در نیمه دوم کمی عقب نشست و تنها نظاره‌گر بود. امروز رئیس سازمان بورس اعلام کرد صندوق توسعه ملی برای اولین بار با کد خود اقدام به خرید کرده است و این طور ادامه داد که این صندوق به جای نگهداری دارایی ریالی اقدام به خرید دارایی با نرخ ۱۵ دلاری کرده است این در حالی است که اگر می‌خواست از بازار آزاد دلار تهیه کند باید بیش از ۳۰ هزار تومانی هزینه می‌کرد.

خیلی از اهالی بازار در اولین واکنش این موضوع را سیگنال دهی رئیس سازمان برداشت کردند تا اهالی بازار اقدام به خرید نمادهای دلاری کنند و به مسیر صعودی بودن شاخص کمک کند.

امروز وزیر صمت هم در سمت خود ماند و وزیر نفت نیز اعلام کرد که قراردهایی را با شرکت‌های روسی به عنوان سرمایه گذار منعقد شده که پیشرفت فیزیکی این قرارداد ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

تحلیل تکنیکی شاخص کل بورس

 از منظر تکنیکالی که شاخص را مورد بررسی قرار می‌دهیم این انتظار از روز قبل وجود داشت که شاخص بتواند امروز نیز مثبت باشد و برای فردا -چهارشنبه- نیز شاخص کماکان در مسیر صعود قرار دارد. البته با وجود این که امروز کمی از سرعت رشدهای روزهای پیشین کاسته شد. سیگنال یا خللی در بازار دیده نشد که بخواهد مسیر شاخص را عوض کند.

اندیکاتور RSI به تازگی از چنگال خط روند نزولی خارج شده است و از محدوده هیجان فروش فاصله گرفته است. با انتشار خبری که امروز رئیس سازمان بورس به بازار داد به نظر می‌رسد که فردا بازار باز هم به صعود ادامه دهد.

تکنیکالیست‌ها به نحوه برخورد کندل با محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی وزن بیشتری می‌دهند تا ببینند بازار سرمایه با خبر درمانی و وعده‌های مکرر داده شده می‌تواند از این مقاومت عبور کند یا خیر.

نرخ دلار در طول روز جاری به سقف قبلی که در  ماه های اخیر ایجاد کرده است دوباره حمله‌ور شد و خود را بالای ۳۳ هزار تومان می‌بیند که می‌تواند محرک خوبی برای بازاری باشد که حسابی از سایر رقبا عقب افتاده است.

اما نکته‌ای که برای هفته‌های اخیر بازار وجود دارد، این است که بازار فرداهایی را هم که مثبت باشد تازه به ابتدای نیمه های مهر می‌رسد و همه چیز به یک ماه پیش عقبگرد می‌کند منتها با این تفاوت که فعلا دست فروشنده‌ها را بسته‌اند. باید دید که مدیران بورسی چقدر توان نگه داشتن دست بی قرار فروشنده را درند؟

همینطور که در بازار امروز شاهد بودیم حقیقی ها دست به فروش زدند و آمار نشان از خروج پول حقیقی از نمادهایی همچون شپنا و خودرو، شبندر، بپاس و وبملت و... است.