به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 19 آذر- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهار‌شنبه شاخص کل بورس 6 هزار و 579 واحد پائین آمد. شاخص هم‌وزن نیز 893 واحد رشد کرد و شاخص کل فرابورس کاهش 47 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهار‌شنبه، 288 نماد رشد قیمت و 375 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 44 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 56 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری رنا (ورنا)، شرکت سرمایه گذاری سایپا (وساپا) و شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت بیمه نوین (نوین)، شرکت پخش رازی (درازی) و شرکت کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس بانک پاسارگاد (وپاسار)، شرکت واسپاری ملت (ولملت) و شرکت انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (فگستر)، شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (فتوسا) و شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه 73 نماد صف خرید داشتند و 32 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 2 درصدی به 279 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 70 درصد کاهش یافت و 57 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید در رقم 202 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

پیش بینی بورس

در پایان معاملات نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 77 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در مقابل، آسیاتک، انرژی1، میدکو، وآذر و ولملت بیشترین صف فروش بازار را در پایان معاملات چهارشنبه داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص‌های بازار سهام باز هم واگرا شدند. شاخص کل برای سومین روز متوالی افت کرد و شاخص هم وزن برای چهارمین روز پی در پی رشد کرد. 

علاوه بر این، در این هفته نیز شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 75 میلیارد تومان بود. 

نمادهای بپاس، شپنا، غگل، کالا، نوری، خاور، بالبر، شستا، فملی، پارسان، وغدیر و شسپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در هفته گذشته همسو با افزایش نسبی ارزش خروج پول حقیقی، روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز افزایشی بود. روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 390 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 هفته اخیر است.  

تحلیلگران معتقدند در هفته‌های اخیر بازار در انتظار روشن شدن وضعیت بودجه 1402 بوده است و رشد قیمت نمادهای کوچک و متوسط و رشد شاخص هم وزن نشان می‌دهد بازار پتانسیل رشد را دارد. اما از سوی دیگر ریسک‌های بازار پرشمارند. در کنار ریسک‌های سیاسی و بی اعتمادی معامله‌گران و فعالان اقتصادی، دولت نتوانسته به ابهامات و نگرانی‌ها پاسخ دهد. نبود وحدت رویه و فقدان استراتژی مشخص در دولت و دستگاه‌های اجرائی از عوامل اصلی فرار سرمایه و انتقال آن به بازارهای دارائی بوده است. بنابراین با روند فعلی چشم انداز بازار سرمایه نیز روشن نیست.

  پیش بینی بورس