به گزارش اکوایران، چندی بود شایعات مربوط به محدودیت گاز صنایع پتروشیمی در محافل بورسی دست به دست می‌شد. چند روز پیش بود که یکی از خبرگزاری های حوزه نفت در صفحه توئیتر خود نوشت «فرقی ندارد که بیژن زنگه وزیر نفت باشد یا جواد اوجی، آسان ترین راه همیشه بستن شیر فلکه گاز پتروشیمی ها بوده است. با نهایت تأسف قطعی گاز پتروشیمی‌ها آغاز شده و بخشی از پتروشیمی‌های عسلویه از مدار تولید خارج شدند.»

انتشار شایعات معامله‌گران را به فروش سهام ترغیب کرد. وقتی کمبود گاز به سرخط خبرها رسید، ضرب المثل بورسی‌ها دهان به دهان می‌چرخید که «با شایعه بخر و با خبر بفروش». 

از همین رو، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد که در حال مذاکره و رایزنی با وزات نفت است تا در زمان قطع گاز صنایع، شرکت‌ها شروع به انجام تعمیرات دوره‌ای کنند.

خبر قطع گاز صنایع با تأخیر چند روزه روی سامانه کدال قرار گرفت و بورس تهران را تحت تأثیر قرار داد و درست زمانی که همه انتظار تغییر نرخ خوراک گاز را برای سال آینده داشتند، خبر قطع کامل خوراک منتشر شد. خبری که روز شنبه بازار را در شوک فرو برد و شاهد افت بیش از 19 هزار واحدی شاخص بورس تهران بودیم.

این در حالی بود که محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران چند ماه پیش وعده زمستان سخت را برای اروپاییان مطرح کرده بود. اما نه تنها قیمت انرژی در جهان صعود نکرد، بلکه افت کرد و اروپاییان در جریان مسابقات جام جهانی در قطر دست به عقد قراردادهای گازی بلندمدت زده‌اند.

نکته قابل تأمل قطع گاز صنایع در این روز ها این است که شرکت پارس فولاد سبزوار ( با نماد فسبزوار) جزء شرکت‌هایی است که با قطع گاز مواجه است. شرکتی که در گروه آهن و فولاد قرار می‌گیرد، تابستان با قطع برق مواجه بود و حالا با بحران قطع گاز هم باید کنار بیاید. اهالی بازار سرمایه از این بیم دارند که این دومینوی قطع گاز به سایر صنایع و شرکت‌ها وارد شود.

به همین خاطر بحث افزایش نرخ سیمان مطرح شد که وزیر صمت در مصاحبه‌ای اعلام کرده که «افزایش قیمت سیمان نداریم و شخصاً خودم این موضوع را پیگیری خواهم کرد.»

حالا در زمانی که سکه در حال سقف شکنی است و نرخ دلار نیمایی هم به محدوده بالای 28 هزار تومان رسیده، بازار سرمایه بحران جدیدی به نام قطعی گاز را به چشم می‌بیند. 

پتروشیمی زاگرس یکی از شرکت‌هایی که اعلام کرده با این معضل مواجه است. شرکتی که در 8 ماهه ابتدایی سال گذشته توانسته بود بیش از یک میلیون و 862 هزار تن متانول را به فروش برساند و از این محل 1400 میلیارد تومان درآمد کسب کند. اما این میزان برای همین مدت در  سال جاری ( گزارش 8 ماهه ) یک میلیون و 900 هزار تن بوده است و درآمد 15 هزار و 939 میلیارد تومانی را رقم زده است. در صورت قطع گاز تولید این شرکت برای ماه‌های آینده در همین محدوده خواهد ماند.

پتروشیمی خراسان دیگر شرکتی است که با قطع گاز مواجه شده است. در مدت 8 ماهه سال قبل بیش از 320 هزار تن اوره به فروش رسانده  و مبلغ 2 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است. این شرکت با توجه به افزایش در حجم فروش و نرخ های سال جاری مقداری بیش از 363 هزار تن را فروخته است و از این محل 4 هزار و 800 میلیارد تومانی درآمد ثبت شده است.

خراسان در گزارش شش ماهه حسابرسی شده خود سود 2 هزار و 900 میلیارد تومانی را شناسایی کرده که به نظر می‌رسد با وضعیت ایجاد شده این رقم برای فصول بعدی تغییر چندانی نداشته باشد. رقمی که نسبت به دوره مشابه سال قبل خود رشد 117 درصد داشته است. اما نماد زاگرس که در سود عملیاتی با کاهش 50 درصد نسبت به دوره شش ماه حسابرسی سال پیش مواجه شده است. برای شش ماه ابتدایی سال رقم یک هزار و 363 میلیارد تومان سود شناسایی کرد. 

بورس

بورس