به گزارش اکوایران فلزات پایه ظرف یک هفته اخیر منتهی به روز جمعه 23 دسامبر دستخوش سیگنال‌های متعددی شدند که بر بلاتکلیفی فعالان این بازار ظرف هفته‌های پایانی سال افزود. در حالی که تضعیف شاخص دلار آمریکا سیگنالی مثبت برای فلزات پایه به همراه داشت، بر تعداد مبتلایان به کرونا در چین افزوده شد و این موضوع از شتاب رشد نرخ در بازار فلزات صنعتی کاست. به این ترتیب در این بازه زمانی یک هفته‌ای شاخص فلزات بورس لندن با ثبت بازده مثبت 0.9 درصدی به 3950.6 واحد رسید که این رقم 28 درصد کمتر از رکورد قیمتی ثبت شده برای این شاخص است که ظرف روزهای ابتدایی ماه مارس امسال به ثبت رسید.

ین به کمک کامودیتی‌ها آمد

تصمیم ناگهانی بانک مرکزی ژاپن در افزایش غیر منتظره نرخ بهره بلندمدت با تضعیف ارزش دلار آمریکا به سود کامودیتی‌ها تمام شد. این تصمیم در حالی ظرف روز 20 دسامبر اخذ شد که فعالان بازار انتظار داشتند تا پایان دوره ریاست هکورودا بر بانک مرکزی ژاپن که احتمالا تا آوریل 2023 به طول می‌انجامد، بانک مرکزی این کشور تغییری در نرخ بهره ایجاد نکند. اما تصمیم این نهاد مالی برای رشد 50 واحدی بازده اوراق 10 ساله با تقویت ارزش یوآن و تضعیف دلار به سود کامودیتی‌ها منجر شد.

با این وجود بر تعدا د مبتلایان به کرونا در چین به شکل فزاینده‌ای اضافه می‌شود، و این موضوع ریسک کاهش تقاضا و در نتیجه افت نرخ در بازار فلزات صنعتی را برای میان مدت مطرح کرده است.

اگرچه در بازه هفتگی بر نرخ فلزات صنعتی در بازارهای جهانی افزوده شد، اما موسسات معتبر بین‌المللی از جمله وودمکنزی از کاهش احتمالی بهای  فلزات و مواد معدنی در سال 2023 خبر می‌دهند. کاهش تقاضا، عرضه قوی‌تر و افت شاخص احساسات مصرف‌کننده باعث شده تا برآورد وودمکنزی از میانگین نرخ بهای فلزات و محصولات معدنی برای سال 2023 کاهشی باشد.

بخش ساخت‌وساز، به‌عنوان محرک کلیدی تقاضا برای سنگ‌آهن، فولاد و فلزات اساسی، ظرف سال آینده راکد باقی می‌ماند. که این موضوع با تضعیف تقاضا سیگنال کاهش نرخ موثری در بازارها برجای می‌گذارد.

کف‌نشینی موجودی آلومینیوم

آلومینیوم هفته منتهی به روز جمعه 23 دسامبر را با ثبت بازده مثبت 0.6 درصدی و با نرخ 2 هزار و 389 دلار به ازای هر تن به پایان رساند. در حالی که تضعیف دلار و کاهش موجودی این فلز در انبارهای بورسی حامی رشد نرخ آن بود، احتمال کاهش تقاضا از سوی چین و احتمال مازاد عرضه این فلز در سال آینده میلادی تبدیل به مانعی جدی در مقابل رشد بهای این فلز شد.

ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در هفته‌های اخیر کاهش یافته و موجودی آن در انبارهای بورس آتی شانگهای 92 هزار تن رسیده که این رقم نزدیک به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود قرار دارد. با این وجود کاهش رشد اقتصاد جهانی با تضعیف تقاضا زمینه افت بهای این فلز را فراهم کرد است. در این شرایطی بسیاری از تحلیلگران از استمرار روند کاهش تقاضا برای این فلز در سال آینده میلادی خبر می‌دهند به نحوی که برآورد می‌شود در سال آینده بازار آلومینیوم با مازاد عرضه 900 هزار تنی روبرو شود.

 رشد 1.17 درصدی مس ادامه‌دار می‌شود؟

فلز سرخ سومین هفته از ماه دسامبر را کاهشی آغاز کرد، اما در ادامه با غلبه سیگنال‌های افزایشی از اواسط هفته به مسیر رشد بازگشت به نحوی که این فلز در معاملات آتی کامکس آمریکا با ثبت بازده هفتگی مثبت 1.17 درصدی به 3.8 دلار به ازای هر پوند رسید. در این شرایط اغلب موسسات معتبر جهانی از احتمال تضعیف بهای فلز سرخ در نیمه ابتدایی سال آینده سخن گفته، اما امیدوارند که این فلز در نیمه دوم 2023 به مسیر رشد نرخ بازگردد.

کف قیمتی تعیین شده برای مس از سوی موسسات مختلف متفاوت است، درحالی که برآوردهای خوش‌بینانه از احتمال سقوط مس به کانال قیمتی 3.4 دلار در پوند معادل 7هزار و 500 دلار به ازای هر تن خبر می‌دهند، پیش‌بینی‌ها بدبینانه‌تری نیز وجود دارد که کف نرخ فروش مس در سال آینده را در کانال 5 هزار دلار به ازای هر تن پیش‌بینی می‌کنند.

با کاهش محدودیت کرونایی در چین بر تعداد مبتلایان به این ویروس در این کشور افزوده می‌شود، مطالعات از احتمال به اوج رسیدن مرگ‌ومیر تا آوریل سال آینده خبر می‌دهد. این موضوع نگرانی گسترده‌ای از سقوط بهای فلزات در سال آینده میلادی مطرح کرده است.