به گزارش اکوایران، مجید عشقی - رئیس سازمان بورس اوراق بهادار - روز دوشنبه (26 دی) در میزگرد تخصصی بررسی عرضه خودرو در بورس کالا در حضور خاندوزی - وزیر اقتصاد - با انتقاد از فرآیند قرعه‌کشی خودرو گفت: «طبق محاسبات از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور نزدیک به ۷۳ میلیون نفر نمی‌توانستند در قرعه‌کشی شرکت کنند؛ چون یا خودرو داشتند یا زیر 18 سال بودند یا گواهینامه نداشتند. از حدود 12 - 13 میلیون نفری که می‌توانستند شرکت کنند، حدود ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است. یعنی در یک بخت‌آزمایی می‌خواهیم خودرو بفروشیم و این یک توزیع رانت کاملا بی‌هدف است.»

عشقی همچنین گفته است: «اگر فرایند عرضه خودرو چند ماه دیگر ادامه یابد، البته به شرط افزایش عرضه‌ها و نظم پیدا کردن آن، خود سازوکار بازار پاسخ همه انتقادات را می‌دهد. اگر کسی از قیمت‌های پایه در برخی خودرو‌ها دفاعی دارد، ما می‌شنویم.»

به اعتقاد عشقی، قیمت‌های پایه برای برخی خودرو‌ها صحیح نیست و همین امر باعث افزایش رقابت‌ها می‌شود. او می‌گوید میانگین متعارف رقابت باید ۵ درصد باشد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه صنعت خودرو حدود ۴ درصد ارزش بازار را در دست دارد، گفته با این وجود خودرو ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این صنعت است.

بر اساس گزارش صداوسیما، عشقی همچنین صنعت خودرو را به بیمار تشبیه کرده و گفته «این صنعت شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی دارد. از قیمت‌گذاری دستوری تا مقیاس تولید، چالش‌های مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعف‌های مدیریت اجرایی این صنعت را طی سالیان متمادی ضعیف کرده است.»

بنا به اظهارات رئیس سازمان بورس در این میزگرد، «انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یقینا قابل ادامه نبوده است و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شد و ادامه وضع قبل قطعا امکان‌پذیر نبوده و نیست.»

وی همچنین گفته است که «با نیش و کنایه دستگاه‌ها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمی‌شود، بلکه باید با برنامه‌ریزی به فکر اصلاح آن بود».