به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز چهارشنبه روند شاخص بورس پرنوسان بود. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 16 بهمن- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل رشد اندک 675 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن هزار و 494 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 15 واحد بالا آمد. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 319 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 321 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 49 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)، شرکت داروسازی امین (دامین)، شرکت بیمه البرز (البرز) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ پخش البرز (پخش)، شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) و شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای وساخت (شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران)، شسینا (شرکت صنایع شیمیایی سینا) و واعتبار (سرمایه گذاری اعتبار ایران) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت آ س پ (آ.س.پ) و شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، 93 نماد صف خرید داشتند و 57 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد 14 درصدی به 524 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 20 درصد افزایش یافت و 383 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورس

در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان) با صف خرید 267 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از اردستان، نمادهای ثجنوب (شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب) و غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد وساخت اختصاص داشت که ارزش صف فروش آن 20 میلیارد تومان بود. پس از وساخت، نمادهای حفارس، انرژی1، پسهند و پیزد بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روند تغییرات شاخص‌های بورس تهران در روز چهارشنبه پرنوسان بود. شاخص کل بورس از ابتدای معاملات روند صعودی پیدا کرد اما خیلی زود نزول کرد و در یک سوم پایانی معاملات رشد کرد تا جایی که اندکی بالاتر از سطح روز گذشته بایستد. 

بدین ترتیب شاخص دومین روز صعودی متوالی را ثبت کرد و بازار اندکی از شوک ریزش سنگین روز یکشنبه فاصله گرفت. 

در پایان معاملات چهارشنبه، تعداد نمادهای قرمز و سبز تقریبا برابر بود و بازار در تعادل نسبی قرار داشت. در نتیحه شاخص هم وزن بیش از شاخص کل  رشد کرد. 

در آخرین روز کاری هفته، نمادهای شپدیس، فملی، وبملت و وپاسار بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل کگل، شستا و اخابر مانع رشد شاخص کل بودند.

از سوی دیگر سرانه خرید و فروش هر کد معاملاتی حقیقی نیز تقریبا برابر بود. سرانه فروش هر حقیقی به طور میانگین 22 میلیون و 500 هزار تومان و میانگین سرانه خرید 22 میلیون و 100 هزار تومان بود. 

علاوه بر این ارزش پول حقیقی خروجی 207 میلیارد تومان بود که بالاتر از روز سه‌شنبه بود. 

 نمادهای وبملت، فملی و سه نماد گروه پالایشی؛ شتران، شپنا و شبندر بیشترین خروج پول را را ثبت کردند. کرمان، خودرو، شستا، فولاد و سفارس نیز در رتبه‌های بعدی بودند. 

بنابراین روند کلی بازار متعادل بود. برخی از ناظران علت افزایش خروج پول حقیقی در روز چهارشنبه را تعطیلی روز شنبه دانستند، اما برخی نیز بر کوچ سرمایه از بازار سهام به سمت بازارهای موازی مانند خودرو، ارز و طلا و مسکن تأکید دارند. گروهی نیز 10 روز خروج متوالی پول حقیقی از بازار را خداحافظی سهامداران نامیدند و برخی نیز آن را خداحافظی اعتماد سهامداران با بازار تلقی کردند. با این همه به نظر می‌رسد بازار هنوز پتانسیل رشد دارد. انتظارات تورمی عامل مهمی در جهت رشد قیمت‌هاست و گروه‌های لیدر مانند خودرو و بانکی‌ها می‌توانند بازار را بالا بکشند که البته به تصمیمات سیاست گذار مشروط است. سیاست گذاری که از یک سو سیگنال مثبت می‌دهد و در مقابل تصمیمات دیگری می‌گیرد. در واقع خود سیاست گذار یکی از ریسک‌های مهم بازار است که در مقاطع مختلف با تصمیمات خلق الساعه به بازار شوک منفی وارد کرده است. 

پیش بینی بورس