چندی پیش معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور خبر داد که حالا از ابتدای بهمن‌ماه، کارخانه‌جات تولیدکننده قند و شکر، نرخ فروش خود به اصناف و صنایع را به‌صورت توافقی تعیین می‌کنند که موجب رشد قابل توجه نرخ و مبلغ فروش و همچنین حاشیه سود شرکتهای قندی خواهد شد، می‌توان گفت انتشار این خبر در سبز شدن این گروه مؤثر بود. از طرف دیگر سال مالی متفاوت نمادهای این گروه عملکردهای متفاوتی را نشان می‌دهد. بعضی نمادها در این گروه در آذر ماه و دی ماه افزایش سرمایه خود را تصویب کردند که قجام، قمرو و قلرست جزو آن‌ها بودند.

شرکت قند اصفهان با ارزش بازاری هزار و 674 میلیارد تومان در دی ماه به درآمد فروش 268 میلیارد تومان دست یافته که نسبت به ماه قبل 80 درصد و نسبت به میانگین ماه های گذشته 129 درصد بازدهی مثبت را نشان می دهد. این شرکت با نماد قصفها در مدت 10 ماهه منتهی به دی حدود 1178 میلیارد تومان درآمد فروش به دست آورده است. 

قند و شکر

این نماد برای سه ماهه ابتدایی سال عملکرد خوبی در خصوص فروش ماهانه نداشت و تنها در خرداد ماه توانست 128 میلیارد تومان فروش داشته باشد همچنین در فصل تابستان نیز اوضاع و احوال خوبی نداشت تا اینکه در فصل پاییز موفق شد اعداد و ارقام خوبی را ثبت کند اما روند نزولی را در پیش گرفت تا در نهایت در دی ماه توانست با جهش خوبی همراه شود و بهترین رکورد فروش 10 ماه اخیر خود را رقم بزند. این شرکت در 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری سود خالصی معادل 107 میلیارد تومان محقق کرده که حاکی از رشد 12 درصدی سود نسبت به دوره مشابه قبل می باشد.

قشیر نماد دیگر نماد از گروه قند و شکر است که توانست در دی ماه با 127 میلیارد تومان فروش نسبت به میانگین ماه های پیشین خود 81 درصد بازدهی مثبت داشته است این درحالی است که با افت 53 درصدی نسبت به آذر ماه مواجه شده است. دو نماد قچار و قهکمت نیز عملکردی مشابه قشیر داشتند.

قند و شکر

اما نماد قزوین اوضاع و احوال خوبی را برای فروش ماهانه نتوانست رقم بزند و در این خصوص ناکام بود این نماد با افت نسبت به میانگین ماه های پیشین خود روبرو بوده همچنین بیشترین افت را نسبت به ماه قبل خود در بین نمادهای دیگر داشته است.فروش قند قزوین در سه ماهه ابتدایی سال اعداد و ارقام چشمگیری نداشت این نماد در تابستان توانست رکورد خوبی را برای شهریور ماه خود ثبت کند. قزوین موفق شد برای آذر ماه بهترین فروش خود با 137 میلیارد تومان را ثبت کند تا در نهایت برای دی ماه با افت شدیدی مواجه شد و با 62 میلیارد تومان فروش کار خود را برای 10 ماهه سال به پایان رساند.

سال مالی نمادهای قثابت، قپیرا، قمرو و قلرست منتهی به 31 تیر ماه 1402 است و بررسی عملکرد 6 ماهه آن ها این طور نشان می دهد که قند ثابت در دی ماه توانسته با فروش 224 میلیارد تومانی بازدهی چشمگیری را برای دی ماه نسبت به میانگین ماه های گذشته و نسبت به آذر ماه خود رقم بزند. قپیرا و قمرو دو نماد دیگر نیز همچون قثابت عمل کردند. اما اوضاع برای قشکر برخلاف سایر نمادها رقم نخورد و عملکرد خوبی را از خود برجای نگذاشت. 

در سمتی دیگر سال مالی نمادهای قشهد، قنیشا، قنقش و قشکر نیز منتهی به 31 شهریور 1402 است قشهد موفق شده بهترین عملکرد را در بین نمادهایی که فروش 4 ماهه خود را منتشر کردند، داشته باشد. اما قشکر برخلاف قشهد اوضاع و احوال خوبی را تجربه نکرده است.

قند و شکر

قند و شکر


همچنین بخوانید؛ 

تحلیل نمادهای قندیِ بورس تهران / پرفروش‌های پائیز چه نمادهایی بودند؟