به گزارش اکوایران، گروه بانکی در غیاب نمادهای خساپا و خودرو توانست بیشترین ارزش معاملاتی روز جاری را به خود اختصاص دهد و با ارزش معاملاتی حدود 546 میلیارد تومانی در رتبه اول ایستاد و خودرو با 387 میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار داشت.

خبرهای روز 

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ نیز در روز جاری به خبرنگاران اعلام کرد که کمیسیون تلفیق تصویب کرده که شرکت‌های خودروساز داخلی موظف هستند از ابتدای سال آینده خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند، شورای رقابت موظف است تا پایان فروردین‌ماه سال آینده قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه تمام شده مورد تایید حسابرس محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماه مجددا به‌روز رسانی کنند.

اما نکته ‌ی که درصحبت‌های سخنگوی کمیسیون نمود داشت این موضوع بود که  اختصاص 85 درصد از مابه‌تفاوت قیمت کشف شده خودرو در بورس کالا بود که به بخش حمل و نقل عمومی باید اختصاص یابد.

بر همین اساس شرکت‌ بورس کالا موظف است ۸۵ درصد مابه‌‌تفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کند تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری متناسب با شاخص جمعیت و محرومیت در قالب پرداخت به ذی‌نفع نهایی با نظارت وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند.

به عبارت ساده‌تر تنها 15 درصد از مابه‌‌تفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت پایه خودروها برای کلیه محصولات سایپا و ایران خودرو، به خودروسازان متعلق خواهد گرفت.

خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت هم در این خصوص اعلام کرده که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق‌ سازو‌کار بورس کالا همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما این مصوبه نیاز به تصویب در صحن مجلس را دارد.

رئیس سازمان بورس هم در روز گذشته در این خصوص مطالبی را ارائه کرد از جمله اینکه راهی که شورای رقابت در پیش گرفته، مسیری است که طی ۷ تا ۸ سال گذشته رفته شده و به دیوار خوردیم. عشقی این موضوع را اضافه کرد که با ورود شورای رقابت، عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد و این سیگنال خیلی بدی برای بازار بود؛ ریزش بی‌سابقه بورس پس از توقف عرضه بوده است.

پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، هم در روز جاری عنوان کرد که بانک‌مرکزی در حال ایجاد حساب واسط ریالی است و حداکثر تا سه هفته آینده با فراهم شدن شرایط و ایجاد سازوکار مورد نیاز، افرادی که به طور قانونی رمزارز استخراج کرده‌اند و همچنین صادرکنندگانی که در برابر صادرات خود رمزارز دریافت کرده‌اند، می‌توانند از رمزارز خود برای واردات استفاده کنند و یا رمزارز خود را به واردکنندگان بفروشند.

خبر دیگری که می‌تواند برای گروه لبنیاتی بازار سرمایه دارای حائز اهمیت باشد این است که وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی از موافقت ژاپن با درج نام ایران در فهرست واردات مجاز محصولات لبنی به این کشور خبر داده است.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران 

شاخص کل بورس تهران پس از افت سنگین روزهای قبل خود، به محدوده یک میلیون و 556 هزار واحدی رسید و در چند قدمی «خط میانی کانال صعودی» قرار گرفت . خطی که از نظر خیلی از تکنیکالیست‌ها با محدوده 38 درصد موج قبلی صعودی همپوشانی دارد و ممکن است شاخص بخواهد تا این محدوده افت کند.

اما شاخص در جریان معاملات روز جاری با رشد 18 هزار و 600 واحدی به توانست کمی از افت‌های حداقل یک هفته جاری را جبران کند اما همچنان برای صعود نیاز به قدرت دارد. ارزش معاملات در روز جاری حوالی 4 هزار و 600 میلیارد تومانی بود که برای رسیدن شاخص به اعداد و ارقام بالاتر به گفته فعالان بازار سرمایه اعداد و ارقام کمی است.

اوضاع در شاحص هم وزن نسبت به شاخص کل کمی امیدوار کننده‌تر است (البته صرفا از منظر تکنیکالی) چرا که این شاخص در محدوده 480 هزار واحدی قرار دارد. محدوده‌ای که به عنوان یک سطح حمایتی خوب شناخته می‌شود و با رشد 8 هزار و 200 واحدی این شاخص، نشان از عملکرد خوب حمایتی این محدوده کلاسیک را دارد.

 

کل

 

هم وزن