به گزارش اکوایران؛ بازار سهام در ماه‌های ابتدایی سال 1401 حال خوشی داشت اما دیری نگذشت که روند شاخص کل بورس تهران وارد کانال اصلاحی شد. همین مسئله باعث شد تا غالب شاخص‌های صنایع در دو ماه ابتدایی سال 1401 بازدهی مثبت داشته باشند اما در خرداد ماه با افت تراز به کار خود در بهار 1401 پایان دهند.

در فروردین ماه شاخص کل بورس تهران 8.7 درصد افزایش تراز داشت و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد تراز 14.5 درصدی همراه بود. رشد بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل نشان می‌دهد که صنایع سبک بازار غالبا با افزایش تراز شاخص بیشتری مواجه بودند.

در میان 12 صنعت بزرگ و محوری بورس تهران  نیز صنعت سیمان با 19.2 درصد بیشترین رشد تراز را در فروردین ماه به ثبت رساند و پس از آن صنایع مواد دارویی و محصولات غذایی به صورت مشترک با 15.2 درصد رشد تراز شاخص در جایگاه دوم قرار گرفتند. از سوی دیگر نیز صنعت استخراج کانه‌های فلزی تنها صنعتی بود که در فروردین ماه با بازدهی منفی مواجه بود و پس از آن، صنعت فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب با 3.3 درصد و 3.7 درصد کمترین بازدهی فروردین 1401 را به ثبت رساندند.

فرار پول مردم از دست دولت

در اردیبهشت ماه نیز که همچنان روند صعودی شاخص‌های سهامی ادامه داشت؛ شاخص کل هم‌وزن بورس تهران با 9.7 درصد رشد تراز از شاخص کل بورس تهران با بازدهی 4.5 درصدی پیشی گرفت که نشان دهنده برتری سهام و صنایع سبک بازار در دومین ماه سال 1401 به نسبت سهام و صنایع سنگین از نظر بازدهی بود.

در دومین ماه سال گذشته ۴ صنعت از 12 صنعت بزرگ و محوری بورس تهران بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل هم‌وزن به ثبت رساندند و حتی در این میان، شاخص دو صنعت محصولات غذایی و زراعت با بازدهی بیش از 20 درصدی همراه بودند. از سوی دیگر در میان این 12 صنعت، صنایع بانک‌ها، خودرو و سرمایه‌گذاری‌ها بازدهی کمتر از 2 درصد داشتند.

خرداد ماه اما با دو ماه دیگر فصل بهار 1401 تفاوت داشت. در خرداد ماه تراز شاخص کل بورس تهران 2.5 درصد و تراز شاخص کل هم‌وزن 3.8 درصد ریزش داشت. این روند باعث شد تا برخی از صنایعی که در دو ماه ابتدایی سال با بازدهی خوبی همراه بودند؛ ریزش تراز سنگینی را تجربه کنند.

در این میان اما صنعت سیمان و فرآورده‌های نفتی متفاوت بودند. در خرداد ماه 1401 تنها سه صنعت از ۱۲ صنعت بزرگ بورس بازدهی مثبت داشتند که صنعت سیمان با 6.1 درصد رشد تراز در صدر آن‌ها بود. این مسئله باعث شد تا صنعت سیمان در مجموع بهار بهتری را به نسبت 11 صنعت دیگر پشت سر بگذارد. در سوی دیگر اما شاخص صنعت محصولات غذایی با 14.4 درصد و شاخص صنعت زراعت با 11 درصد ریزش تراز، بیشترین افت را در خرداد ماه تجربه کردند.

در نهایت می‌توان بهار 1401 را برای صنایع سیمان، محصولات دارویی و فرآورده‌های نفتی بهتر از 9 صنعت دیگر ارزیابی کرد. صنایع خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها نیز از صنایع بزرگ بازار سهام به شمار می‌روند که در بهار 1401 رشد تراز کمتر از 3 درصدی داشتند.

IMG_20230401_205541_697