به گزارش اکوایران، بازار سهام نخستین روز پس از پایان تعطیلات نوروز را در حالی آغاز کرد که در ابتدای معاملات بورس تهران طی این روز بیم کاهش قیمت ها و در نتیجه تغییر جهت شاخص کل می رفت. همین امر سبب شد تا در دقایق ابتدایی شروع معاملات شاهد افت قیمت ها در این بازار باشیم؛ افتی که البته در ادامه معاملات پایدار نماند و جبران شد. در این روزاگرچه نهایتا عملکرد نماگرهای بورسی افزایشی بود و شاخص کل با رشد 0.54 درصدی به کار خود خاتمه داد اما یک خبر بیش از هر چیز بر افکار عمومی و روند قیمت ها اثر گذاشت.

اینطور که به نظر می رسد به مانند سال های قبل، نبود هماهنگی در میان تصمیم گیران دولتی و عدم شفافیت در حکمرانی اقتصادی بر ترس سرمایه گذاران دامن می زند. بر این اساس اولین روز معاملاتی هفته در حالی آغاز شد که تعیین نرخ تسعیر ارز صنایع پالایشی و پتروشیمی منجر به افزایش ابهام نسبت به آینده صنایع مذکور شد. طی این روز شایعات به وجود آمده در روز سیزدهم فروردین بر اساس نامه رئیس کل بانک مرکزی تایید شد. مطابق با آنچه که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نامه به وزیر نفت نوشته قرار است که نرخ 28 هزار و 500 تومانی در سال 1402 به عنوان نرخ خوراک گاز در نظر گرفته شود.  

با توجه به اینکه نرخ دلاری خوراک به طور دقیق برای بازار مشخص نبود مطرح شدن نرخ پایه برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز منجر به شکل گیری ابهاماتی در این زمینه شد. در ادامه اما به نظر می رسد که تعیین نرخ 28 هزار و 500 تومانی برای نرخ تسعیر نرخ 16 سنتی در حدود 4500 تومان را پیش روی بازار گذاشته است. اینطور که به نظر می آید بنا بر گفته برخی کارشناسان این مسئله به خصوص برای صادر کنندگان محصولات پتروشیمی که دلار خود را در مرکز مبادله با نرخ حدود 37 هزار تومانی می فروشند امر بدی نیست. برای فروش محصولات در بورس کالا نیز همین طور. با این حال آنچه که مهم است این است که توجه به شفافیت در تصمیم گیری همچنان به حلقه ای مفقوده در تصمیمات مرتبط با بورس بدل شده است.