به گزارش اکوایران، شرکت‌های کوچک حاضر در بازار سرمایه آمریکا وارد سراشیبی افت ارزش شده‌اند. برخی تحلیلگران این روند را نشانه‌ای از بروز آشفتگی اقتصادی در بازار سهام بزرگترین اقتصاد جهانی عنوان می‌کنند. به این ترتیب شاخص راسل که شاخصی برای ردیابی شرکت‌های کوچک حاضر در بازار سرمایه آمریکا تلقی می‌شود از ابتدای سال جاری کاهشی یک درصدی داشت؛ این در حالی است که در این بازه زمانی 7 درصد بر ارزش شاخص S&P500 که بیانگر ارزش شرکت‌های بزرگ حاضر در بازار سرمایه آمریکا است، افزوده شد.

chart

به گزارش رویترز از زمان بروز بحران در بانک‌های منطقه‌ای ایالات متحده که تقریبا مصادف با روزهای ابتدایی ماه مارس بود؛ ارزش سهام شرکت‌های کوچک در بازار سرمایه آمریکا وارد مسیر کاهشی شد به نحوی که از روز 8 مارس تا روز جمعه 12 ماه مه حدود 7 درصد از ارزش راسل کاسته شد. شرکت‌های کوچک‌تر بیش از شرکت‌های بزرگ به دریافت وام‌های بانکی وابسته هستند و سرمایه‌گذاران وال‌استریت نگران تاثیر منفی بروز بحران در بانک‌های آمریکایی بر عملکرد شرکت‌های کوچک هستند.

اریک کوبی، مدیر ارشد سرمایه گذاری در North Star Investment Management که متخصص در حوزه سرمایه‌گذاری‌های کوچک است، می‌گوید: سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند سبدهای خود را برای آنچه که فکر می‌کنند در اقتصاد بروز می‌کند، آماده کنند. پیش‌بینی بروز رکود قریب‌الوقوع در اقتصاد آمریکا باعث شده تا سرمایه‌گذاران نسبت به فروش سهام شرکت‌های کوچک که در زمان بحران، افت ارزش بیشتری را تجربه می‌کنند، آماده شوند.

تجربه نشان داده‌ است که سرمایه‌های کوچک، به مراتب بیش از سرمایه‌های بزرگ از بروز رکود و ضعف اقتصادی آسیب می‌بینند. طبق داده‌های Strategas، از سال 1980، شاخص راسل پیش از بروز چرخه رکود به طور متوسط 4 درصد از شاخص S&P500 عقب افتاده است.

ظرف یک سال اخیر فدرال رزرو نسبت به رشد 500 واحدی برابر 5 درصدی نرخ بهره در آمریکا طی چندین مرحله متوالی اقدام کرد؛ اگرچه این رشد نرخ بهره فعلا تاثیر واضح محدودی بر بروز رکود برجای گذاشته است، اما برخی فعالان بازار معتقدند، این رشد نرخ بهره تازه شروع به اثرگذاری بر اقتصاد کرده و بنابراین احتمال بروز رکود ظرف ماه‌های آینده به شکل جدی مطرح است.

مایکل آرون، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در State Street Global Advisors می‌گوید: احتمالا ظرف 12 ماه آینده وارد رکود خواهیم شد. معمولا در شرایط رکود، سرمایه‌های کوچک ضعیف عمل می‌کنند.

در عین حال، سرمایه‌گذاران نگران هستند که بی‌ثباتی بانکی به شرکت‌های کوچک‌تر آمریکایی که به وام‌های بانک‌های منطقه‌ای متکی هستند، آسیب برساند.

یک نظرسنجی در ماه آوریل توسط فدراسیون ملی مشاغل مستقل نشان داد که 67 درصد از صاحبان مشاغل کوچک از بانک‌های کوچک یا منطقه‌ای، 17 درصد از بانک‌های متوسط و 14 درصد از بانک‌های بزرگ استفاده می‌کنند. سهام بانک‌های کوچک‌تر در هفته‌های اخیر ضربه شدیدی خورده‌ است.