به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در خرداد ماه سال جاری رکود معاملاتی شدیدی را تجربه می‌کند. رکود معاملاتی در بازار‌های سهامی و به ویژه بورس تهران، به دلیل تاری چشم‌انداز ارزش اوراق سهام به وجود می‌آید. با این اوصاف می‌توان گفت؛ تا زمانی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی در کنار خبر‌های ضد و نقیض به کیفیت چشم‌انداز بازار سهام آسیب بزند؛ بازار سهام در رکود معاملاتی به سر می‌برد.

رکود معاملاتی بورس تهران در روز‌های اخیر از شدت بیشتری به نسبت رکود معاملاتی در روز 30 بهمن ماه سال گذشته برخوردار است. با این وجود که آخرین تجربه ارزش معاملاتی خرد در سطح 5 هزار و 676 میلیارد تومان در 30 بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاده است؛ باید در نظر گرفت که تراز شاخص کل در آن زمان، در محدوده یک میلیون 533 هزار واحدی قرار داشت. در این تراز شاخص کل بورس تهران، بیشترین ارزش معاملات خرد روزانه به 11 هزار میلیارد تومان می‌رسید و کمترین آن نیز با 3 هزار و 400 میلیارد تومان به ثبت می‌رسید. این در حالی است که ارزش معاملات خرد روزانه بورس تهران در اردیبهشت ماه امسال تا 24 هزار و 840 میلیارد تومان رشد کرد.

شرایط این روزهای اقتصاد کشور، خبر‌های ضد و نقیض، تصمیمات شورای رقابت و قیمت‌گذاری‌های دستوری را می‌توان از عوامل اصلی این رکود معاملاتی دانست و تا زمانی که چشم‌انداز مثبت قدرتمندی؛ مانند افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تاری دید سهامداران و تحلیلگران سهامی را شفاف نسازد؛ گذر از این رکود معاملاتی ممکن نیست.