به گزارش اکوایران، معاملات انجام شده محصولات پتروشیمی در هفته منتهی به سوم مرداد 1402 این طور نشان می‌دهد که حجم معاملات این محصولات طی هفته گفته شده در مجموع به 169 هزار و 584 تن رسیده که با رشد 53 درصدی نسبت به هفته گذشته خود همراه شده است. از طرفی دیگر ارزش معاملات محصولات پتروشیمی در تالار نقره‌ای معادل 4 هزار و 500 میلیارد تومان در هفته منتهی به 20 مرداد 1402 بوده که نسبت به هفته قبل از آن 240 درصد رشد داشته است.

در این گزارش به بررسی حجم و ارزش سه نوع از محصولات پتروشیمی که شامل محصولات شیمیایی، پلیمر و گازها و خوراک‌ها می‌شود، پرداخته‌ایم.

گفتنی است طی هفته گذشته محصولات پلیمری باارزش معاملات 3 هزار و 300 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در بین محصولات پتروشیمی به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست از نظر ارزش معاملات قرار گرفتند. محصولات شیمیایی و گازها و خوراک‌ها نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی از نظر ارزش معاملات قرار گرفتند. باوجوداینکه محصولات پلیمری در هفته گذشته ارزش بالایی داشتند؛ اما نسبت به هفته گذشته خود با کاهش 2.4 درصدی همراه شدند. اما محصولات شیمیایی باارزش هزار و 200 میلیاردتومانی رشدی معادل 384 درصدی را نسبت به هفته قبل خود رقم زدند.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۲۰_۱۴-۳۳-۲۴

این روند کاهش نه تنها در خصوص ارزش معاملات بلکه در مورد حجم معاملات نیز برای محصولات پلیمری صدق می‌کند، به‌طوری‌که حجم معاملات در این محصولات با کاهش جزئی کم‌تر از یک درصد نسبت به هفته دوم مردادماه به 98 هزار تن در هفته سوم رسید. گازها و خوراک‌ها نیز از دیگر محصولاتی بودند که در خصوص ارزش و حجم معاملات به ترتیب با کاهش 20% و 8% نسبت به هفته قبل خود روبرو شدند.

اما در سمت مقابل محصولات شیمیایی علاوه بر افزایش ارزش معاملات، در خصوص حجم معاملات نیز رشد را تجربه کردند. گفتنی است حجم معاملات این محصولات در بورس کالا با افزایش 512 درصدی در هفته منتهی به 20 مرداد 1402 همراه و به 71 هزار تن طی هفته مذکور رسید.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۲۰_۱۴-۳۳-۲۴ (2)