به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به واسطه معاملات صورت گرفته در نمادهای فولاد فملی و فارس توانست بیش از 6 هزار و 200 واحدی مثبت شود و رخ بازار بورس تهران در روز پایانی هفته مثبت باشد هر چند این مثبت شدند خیلی برای بازار تاثیر خاصی را به همراه نداشته است اما به هرحال شاخص کل را از افت های بیشتر باز داشته است.

 گروه خودرو به همراه گروه فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملاتی 219 و 141 میلیارد تومانی در رتبه های اول و دوم برترین گروه های بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی قرار گرفتند تا بانکی ها نیز با 123 میلیارد تومان ارزش معاملاتی در جایگاه سوم ایستاده باشند.

مهمترین اخبار رخ داده برای بازار سرمایه در انتهای هفته پیش بحث  بند س تبصره 6 قانون بودجه سال 1403 است که کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در نامه‌ای به کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آن گلایه کرده است، تا اولین واکنش‌ به قانون ضد سرمایه گذاری در سال 1403 از سوی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران منتشر شود.

این طور که در این نامه امده است کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران عنوان کرده است که این بند باعث خروج منابع شدید از صندوق‌های سرمایه گذاری می‌شود و روند رشد سرمایه گذاری را کاملا متوقف خواهد کرد و بازار سهام را با فشار فروش مواجه خواهد کرد.

رییس سازمان بورس هم بعد از انتقادهایی که به تصمیمات بانک مرکزی در برنامه صف اول شبکه خبر داشت در نامه‌ای به بند س تبصره 6 قانون بودجه اعتراض کرد.

فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند که با این بند از تبصره 6 تمام تلاش‌های سازمان بورس برای تقویت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را به هدر خواهد داد.

ایران خودرو هم رسما از افزایش نرخ فروش محصول پژو پارس خود خبر داده است و کمترین قیمت برای این محصول 373 میلیون تومان ذکر شده است.

در روز پنجشنبه نیز فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور این طور عنوان کرده است که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله به مراکز هسته‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.

در خصوص تعطیلی روزپنجشنبه ها معاون حقوقی مجلس و استان‌های سازمان اداری و استخدامی آب پاکی را روی دست همه ریخت و عنوان کرد که تعطیلی پنجشنبه‌ها یک شبهه است! طبق قانون اساسی، فقط روز جمعه در تقویم ما تعطیل است و خدمت‌رسانی سازمان‌های دولتی در روز پنچشنبه همانند قبل برقرار است. فعالیت واحدها و صنوف خصوصی و بازار در روز پنجشنبه بلامانع است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس تهران مهمترین فاکتور از نظر اهالی تکنیکالیسیت را از دست داده است آن هم ارزش معاملات است و با توجه دامنه نوسان محدودی که برای بازار ایجاد شده است هیچ تکنیکالیست در مورد روزهای آتی بازار از روی ابزارهای تکنیکی صحبت نمی‌کند.

حالا که بحث بند س تبصره 6 قانون بودجه به راه افتاده است خیلی از اهالی بازار این موضوع را مطرح می‌کنند که حمله به بورس تهران و سرمایه گذاری همچنان ادامه دارد.

خبری که هفته پیش در بازار دست به دست می شد مبنی بر اینکه دیجی کالا به همراه اول واگذار شده است این موضوع را بر سر زبان‌ها انداخته است که دولت شرکت‌های زیان ده خود را به بانک‌ها و صندوق های بازنشستگی که با بحران مواجه شده است واگذار می‌کند و کسب و کار های آنلاین و درآمدزا به مالکیت خود در می‌آورد.

این موضوع هر گونه سرمایه گذاری در بخش‌های جدید و در صنایع نوپا را تهدید می‌کند.

کل