تعداد مشترکین نتفلیکس، محبوب‌ترین سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال دنیا –سرویسی که فیلیمو و نماوا هم از آن الگو برداری کرده اند- برای اولین ماه در 10 سال کاهش داشت

​نتفلیکس در سال ۱۹۹۷ توسط مدیر فعلی‌اش -ریید هستینگز- تاسیس شد و در ابتدا فقط مجموعه‌ای از کلوپ‌های اجاره‌ی فیلم بود. در سال ۲۰۰۷ با گسترش هرچه بیشتر اینترنت، نتفلیکس اولین شرکتی بود سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال را ارائه داد. از نوآوری‌های دیگر این غول صنعت سرگرمی پیشنهاد محتوا بر اساس سلیقه‌ی افراد با استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری بود.

این شرکت طی سال‌های اخیر درآمدهای خیره کننده‌ای را ثبت می‌کرد که باعث ‌شده بود سهامش طرفداران زیادی داشته باشد. درآمد این شرکت در سال‌های 2019 و 2020 به ترتیب 20 و 25 میلیارد دلار بود.

کاهش مشترکین از ماه آوریل و به تبع آن کاهش درآمد، مدیران نتفلیکس را بر آن داشت تا برای عقب نیفتادن از رقیب اصلیشان –دیزنی پلاس- تدبیری بیاندیشند. نتفلیکس اعلام کرد میخواهد یک سرویس ارزان‌تر امّا با پخش تبلیغات ارائه کند. گرچه پیشب ینی می‌شود نتفلیکس از راه پخش تبلیغات سالانه ۳ میلیارد دلار درآمد داشته باشد اما این شاید آن چنان استراتژی خوبی نباشد. 

یکی از ویژگی‌های یک استراتژی هوشمندانه این است که کاری کنیم که رقبا نمی‌توانند انجام دهند درحالی که پخش تبلیغات فقط باعث خواهد شد نتفلیکس تمایزش را از  سرویس‌های مشابه از دست بدهد. از طرف دیگر پخش تبلیغات راهکاری تنبلانه است که با سبک خلّاق و پیشروی نتفلیکس در تضاد است.

اما جایگزین چیست؟ 

وقتی یک کسب و کار جایگاه خود را در یک بازار بالغ -بازاری که رشد خود را کرده و تا حدی اشباع شده است- تثبیت می‌کند یکی از بهترین راه‌های پیش رویش ایجاد یک موتور رشد ثانویه است. درست مثل کاری که آمازون انجام داد و پس از تصاحب بازار خرده‌فروشی اینترنتی، وارد صنعت پردازش ابری شد -AWS- و از منابع، تجهیزات و نیروی متخصص موتور اول -وبسایت آمازون- برای توسعه‌ی موتور دوّم استفاده کرد. نتیجه آن اینکه خدمات پردازش ابری آمازون حالا ۳۰٪ بازگشت سرمایه دارد.  

حال باید دید آیا نتفلیکس نیز می‌تواند از منابع تحت کنترلش منبع درآمد جدیدی برای خودش دست و پا کند یا فقط به کسب درآمد از راه تبلیغات بسنده خواهد کرد.