به گزارش اکوایران، مدت‌هاست سطح مبادلات تجاری ایران و فرانسه به شدت کاهش یافته است. در واقع تجارت محدود تهران و پاریس با خروج آمریکا از برجام و تعلیق آن به شدت کاهش یافت. به طوری که به گفته مقامات کشور فرانسه فقط بخشی از فعالان اقتصادی این کشور در حوزه‌های غذایی، صنایع خودروهای سنگین و دارو در ایران حضور دارند و در حال همکاری هستند.

 آمارهای گمرک ایران نشان از می‌دهد، میزان صادرات ایران به فرانسه در 8 ماهه سال جاری فقط 169 میلیون و 840 دلار بوده است. این درحالی که در سال‌های 2014 و 2015  حجم صادرات ایران به فرانسه به ترتیب به 81 و 74 میلیون دلار بود. در این در این سال‌ها تیم مذاکره کننده ایران در حال مذاکرات برای توافقات برجام بود؛ مذاکراتی که در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ یعنی سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین اتریش امضا شد. امضایی که جهش در تجارت ایران را رقم زد. در سال 2016 حجم واردات فرانسه از  ایران به یک میلیارد و 153 میلیون دلاری رسید و رشدی 20 برابری را برای این بخش رقم زد. در این سال تراز تجاری نیز باز به میزان 354 میلیون دلار به سود ایران مثبت شد. اطلاعات گمرک ایران در 10 ماهه سال 96 حکایت از صادرات 36 میلیون دلاری ایران به فرانسه دارد.

برهمین اساس فعالان بخش خصوصی به دنبال راه‌هایی برای گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور هستند. در جدیدترین نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران با رئیس و معاون بخش اقتصادی سفارت فرانسه و جمعی دیگر از فعالان حوزه انرژی این کشور برگزار شد. یکی از فعالان اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل به مشکلات اخذ ویزای کشور فرانسه برای رانندگان ترانزیت اروپا اشاره کرد که نماینده سفارت فرانسه به نقل از اتاق ایران گفت: حتما به این موضوع رسیدگی و مشکل رفع خواهد شد.

در ادامه نماینده سفارت فرانسه از آمادگی این سفارتخانه برای تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی ایران خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا شرایط بازرگانان و تجار ایرانی برای رفت‌وآمد به فرانسه مناسب باشد و آن‌ها بتوانند همتایان اقتصادی خود در فرانسه را راحت‌تر شناسایی کنند. طرف فرانسوی  درضمن ابراز امیدواری کرد دو کشور به زودی در روابط اقتصادی خود بازنگری کنند.

در این بین نماینده یکی از تشکل‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هم با تأکید بر اینکه این صنعت شامل هیچ‌گونه تحریمی نیست خواستار همکاری بیشتر در این حوزه شد. همچنین طرفین بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه بهینه‌سازی، کاهش کربن، صدور گواهی‌های کربن، تعامل در افزایش تولید چاه‌های نفت تأکید کردند.