به گزارش اکوایران، پیشتر سازمان توسعه تجارت زمان عملیاتی شدن موافقتنامه تجارت آزاد تهران و ارواسیا را ابتدای سال 1402 اعلام کرده بود. همانطور که زمان امضا موافقتنامه اولین بار، تیر 1401 اعلام شده بود. اما بارها به تعویق افتاد. 

بهار سال 98، دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی بود که ایران، موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرد. این موافقت‌نامه شامل کاهش تعرفه‌های ۸۶۰ قلم کالا بین طرفین بود. با امضای این موافقت‌نامه قرار بود تمامی ۸۶۰ قلم کالا به استثنای لیست منفی، بقیه شامل تعرفه صفر درصدی شود تا با رفع موانع تعرفه‌ای تجارت فی‌مابین ایران و پنج کشور عضو این اتحادیه تسهیل شود.

برهمین اساس دولت وقت یک موافقتنامه تجارت ترجیحی هم با اوراسیا امضا کرد. در سال 99 براساس همین موافقتنامه، ایران از طرف اوراسیا در ۵۰۰ قلم کالا امتیاز کاهش تعرفه دریافت کرد و به کشورهای عضو آن در ۳۹۰ قلم کالا امتیاز داد.

پس از استقرار دولت رئیسی، سازمان توسعه تجارت اعلام کرد، در ابتدای سال 1401 توافقنامه تجارت آزاد را امضا خواهد کرد. اما این مهم اتفاق نیفتاد. این زمان بارها از سوی سازمان توسعه تجارت به تعویق افتاد تا بالاخره روز گذشته، در دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت و مقامات ایرانی با آندری اسلپنو وزیر تجارت اوراسیا، نهایی و امضا شد. در این دیدار لیست اقلام ممنوعه فاقد تعرفه صفر مشخص شدند. بدین ترتیب  ۹۰ درصد کالاها در لیست سبز تجاری قرار گرفتند و ۱۰ درصد محصولات ممنوعه مشخص شدند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت قرار است، طی یک ماه آینده این موافقتنامه به امضای دولت‌ها عضو اوراسیا برسد. پیمان پاک امیدوار است این موافقتنامه بتواند منجر به جهش صادرات شود، همانطور که طبق گفته او موافقتنامه تجارت ترجیحی در سه سال گذشته توانست اثر مثبتی بر تجارت ایران بگذارد. 

او با بیان اینکه عمده اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مکمل با ایران هستند، گفت: کالاهای تولید داخل مورد نیاز بازارهای کشورهای عضو اوراسیا است و از سوی دیگر برخی نیازهای مواد اولیه ایران را این کشورها می‌توانند تأمین کنند.

همچنین آندری اسلپنو وزیر تجارت اوراسیا با بیان اینکه پنج کشور این اتحادیه برای همکاری با ایران اهمیت بسیاری قائل هستند، گفت: ایران شریک نزدیک و مهمی برای روسیه و اعضای دیگر محسوب می‌شود، بر همین اساس موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی موجب گسترش فعالیت‌های اقتصادی میان کشورها شد.

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا و توقف برخی تجارت‌ها، افزود : با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها در تجارت اوراسیا با ایران فقط در یکسال اخیر ۲۰ درصد افزایش واردات و صادرات را تجربه کردیم و تداوم نیز خواهد داشت.