به گزارش اکوایران؛ اواخر هفته گذشته بود که انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران خبر رسوب برنج در استان مازندران را اعلام کرد و این نکته را نیز مدنظر قرار داد که براساس سنت هرساله نیمه تابستان زمان برداشت برنج است، اما با توجه به رسوب حدود 40 درصدی محصول سال گذشته این بیم وجود دارد که با برداشت برنج جدید شاهد افت شدید قیمت و زیان انبوه کشاورزان باشیم، برهمین اساس انجمن برنج به دنبال خرید برنج‌های مازاد از سوی دولت است. با این شرایط انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اعلام کرد  اعضای انجمن با توجه به آغاز فصل زراعی جدید، محصول برنج سال گذشته در استان مازندران را با نرخ منطقی و متناسب بازار خریداری خواهند کرد.

براساس آمار اعلام شده سال گذشته یک میلیون و 700 هزار تن برنج وارد کشور شد که همین اتفاق منجر شده است که خریداران برنج به سمت برنج وارداتی بروند و با این شرایط شاهد رسوب برنج داخلی روی دست برنجکاران باشیم.

با توجه به شرایط موجود این پرسش مطرح می شود که  انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران قرار که برنج‌های مازاد را با چه قیمتی از برنجکاران خریداری کند. براساس اطلاعیه این انجمن  در چارچوب برنامه‌های تدوین شده و در مسیر تحقق اهداف تبیین شده، در پاسخ به دعوت استاندار در تعامل با استانداری مازندران تفاهم‌نامه‌ای در راستای سرمایه‌گذاری، توسعه و نوآوری کشت و کمک به رونق بازار برنج این استان منعقد کرده که براساس آن انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با ارسال دعوتنامه برای اعضای خود از آنها درخواست کرده که در صورت امکان شالیکاران مازندرانی را یاری دهند و با توجه به آغاز فصل زراعی جدید و انباشت بخشی از محصول برنج سال گذشته، نسبت به خرید محصول برنج و توزیع آن در فروشگاه‌ای زنجیره‌ای و شبکه‌های توزیع عضو انجمن مانع از بین رفتن محصول و متضرر شدن شالیکاران شوند.

در بخش دیگر این بیانیه به این موضوع نیز اشاره شده است که اعضای انجمن برنج‌‌های انباشت شده در استان مازندران را با نرخ منطقی و متناسب بازار خریداری کرده و شالیکاران نیز هیچ اجبار و الزامی برای فروش محصول خود به این نحو ندارند.

در این بیانیه به این نکته نیز اشاره شده که برنج‌های خریداری شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌های توزیع سراسری که در اختیار اعضای انجمن است، متناسب با قیمت روز و سود منطقی و تعیین شده از سوی نهاد نلطر بازار عرضه خواهد شد.