به گزارش اکوایران، فرزاد طلاکش، دبیر انجمن طیور ایران نامه اخیر وزارت جهادکشاورزی مبنی بر تکلیف 145 میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای تامین گوشت به مرغداران را دور از واقعیت‌های موجود این صنعت دانست و با توجه به کاهش مرغ اجداد پیشنهاد کرد که هدف اصلاح و ابتدا شرایط لازم برای نزدیک شدن به این هدف فراهم شود.

اخیرا معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به روسای ادارات استانی این وزارتخانه، برش استانی جوجه‌ریزی را ابلاغ کرده‌ است که این نامه، حاکی از هدف‌‌گذاری تعداد 145 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه برای تحقق 130 میلیون مرغ آماده کشتار در پایان دوره پرورش است؛ همچنین در این ابلاغیه چنین تکلیف شده است که 30 درصد سهمیه جوجه‌ریزی مذکور باید از سویه آرین باشد. این هدف‌گذاری البته از زبان وزیر جهاد کشاورزی نیز مطرح شده و محمدعلی نیکبخت، بر این عقیده است که با جوجه‌ریزی ماهانه 130 میلیون قطعه، نیاز بازار مرغ کشور به طور حتم تامین می‌شود. اما این ایده تا چه حد قابل تحقق است؟

فدراسیون طیور ایران در واکنش به این موضوع نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی نوشته است. در بخشی از این نامه آمده است:  از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا کنون هیچ جوجه اجدادی به کشور وارد نشده و تمام اتکای کشور به اجداد سویه آرین بوده که نتایج بسیار نامطلوب آن منجر به چالش جدی تولید گوشت مرغ طی ۲ سال گذشته تاکنون شده است. عمر اجداد موجود کشور که قبل از سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده کاملا منقضی شده و این اجداد توانایی کمی و کیفی لازم برای تولید جوجه مادری مورد نیاز را که توانایی ایجاد حداقل ۱۹۰ میلیون عدد تخم نطفه دار قابل جوجه کشی در ماه را تولید نماید، ندارد و پر واضح است که راستی آزمایی آمارهای ارائه شده بخش های ذیربط صنفی و دولتی ضروری است.

این نامه می افزاید: حداقل از زمان شروع پرورش مرغ اجداد تا ۱۸ ماه بعد از آن ، تحقق ایده پرورش ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه و ۱۳۰ میلیون قطعه مرغ آماده کشتار با شرایط و توانایی موجود اجداد کشور امکانپذیر نبوده و لازم است در این هدف گذاری مجددا" به آمارهای واقعی این بخش مراجعه و اصلاح هدف شود.

در ادامه این نامه تاکید شده: کاهش قابل توجه جوجه ریزی مادر طی ۳ ماه آخر سال ۱۴۰۱ که مبنای خوبی برای تشخیص توانایی تولید جوجه یکروزه تجاری است (دی ماه ۷۵۹هزار ، بهمن ماه ۵۸۶ هزار  ،اسفند 748 هزار قطعه) که ۴۴ درصد آن از محل نژاد آرین بوده ، همچنین ادامه این وضعیت در ماه‌های خرداد و تیر ۱۴۰۲(۷۵۰ و ۷۳۰ هزار قطعه که در این دو ماه ۳۵درصد آن آرین بوده) که بدلایل مختلف حداقل نیمی از مرغان مادر آرین به هدف تولید اولیه و یا تولید نصف ظرفیت پیش بینی هم نمی رسند،حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲ نه تنها به هدف تولید مورد نظر(۱۹۰ میلیون تخم نطفه دار قابل جوجه کشی) نخواهیم رسید.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بدلیل ضرورت حذف قابل توجه ۹۳ گله مرغ مادر تولک رفته که حداقل ۵۰ میلیون عدد تخم نطفه دار در ماه را تأمین می کرده است و همچنین عدم توجیه ادامه فعالیت تعداد بسیار قابل توجه گله های مرغ مادر با سن بالای ۶۴ هفته که دارای هچ پائینی هستند، دچار مشکلات مجدد تأمین جوجه یکروزه خواهیم بود .