به گزارش اکوایران، از ابتدای سال جاری تاکنون بازار شیرخشک با کمبود مواجه شده است. کمبودی که به گفته فعالان صنعت شیرخشک ناشی از عدم تامین به موقع ارز است. موضوعی که از ماه گذشته بانک مرکزی در واکنش به آن از میزان ارز تخصیصی به شیرخشک را اعلام می‌کند.

26 مهر بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال تا ۲۵ مهر، 156 میلیون دلار  ارز ترجیحی برای واردات شیرخشک، ماده اولیه و مکمل‌ها و بهداشتی تخصیص داده شده که  ۱۰۶ میلیون دلار آن تامین و پرداخت شده است.

جزئیات تامین ارز واردات شیرخشک و دارو منتشر شد

امروز 20 آبان ماه این بانک اعلام کرد: بنا بر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها توسط سازمان غذا و دارو، از یک فروردین تا نوزدهم آبان ۱۴۰۲ جمعا مبلغ ۹۸ میلیون و ۲۰ هزار دلار فقط برای واردات شیرخشک و ماده اولیه آن با ارز ترجیحی تامین کرده که این رقم حاکی از رشد ۷۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

بانک مرکزی افزود: سال گذشته برای واردات شیرخشک و ماده اولیه آن از ابتدای فروردین تا نوزدهم آبان ۱۴۰۱ ، حدود ۴۹ میلیون و ۷۵ هزار دلار تامین شد.

 این بانک تاکید کرد: تاکنون ارز تمامی سفارشات ثبت شده با اولویت در حوزه دارو و شیرخشک از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو  بلافاصله تخصیص داده و تامین کرده است.

این درحالی که هانی تحویل زاده، رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک به «اکوایران» گفت: آنچه تاکنون پرداخت شده است صرفا بخشی از بدهی سال گذشته شرکت‌ها بوده است. او افزود: از ابتدای سال تاکنون بانک مرکزی به صورت قطره چکانی به یک یکسری شرکت‌ها ارز داده است و هنوز برخی شرکت‌ها ارز مورد نیاز را دریافت نکردند.

او تاکید کرد: بانک مرکزی از انتهای شهریور شروع به پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی شرکت‌ها کرده است. به دلیل تامین ارزی که از انتهای شهریور هم اتفاق افتاده، الان وضعیت تولید بهتر شده است و آبان و آذر با کمبود فاحشی مواجه نیستیم.

تحویل‌زاده ادامه داد: الان به دو شرکت از بین 5 شرکت ارز داده شده است. اگر به همه شرکت‌ها ارز مورد نیاز به طور کامل داده نشود در بهمن مجدد با کاهش شدید شیرخشک در بازار مواجه خواهیم شد.

حال سوال مهم اینجاست که بانک مرکزی این ارزها را به چه کسانی داده شده است ؟ چرا بانک مرکزی لیست دریافت‌کنندگان ارز شیرخشک را معرفی نمی‌کند؟

وزارت بهداشت، متهم ردیف اول تعطیلی کارخانه‌های شیرخشک؟

پشت صحنه کمبود شیرخشک