به گزارش اکوایران، طبق آمار رسمی گمرک ایران، صادرات ایران به کشورهای همسایه در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳ درصد و از حیث ارزش ۹ درصد کاهش و واردات از کشورهای همسایه در این مدت از حیث وزن و ارزش به ترتیب ۱۱ و ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ۱۱ ماهه سال جاری ارزش صادرات ایران به ۸ کشور همسایه با کاهش و با ۷ کشور دیگر همسایه با افزایش روبرو بوده است. در بین کشورهایی که ارزش صادرات به آنها زیاد شده است روسیه دیده می‌شود و در مقابل دربین کشورهایی که ارزش واردات از آنها بیشتر شده هم روسیه دیده میشود. 

این درحالی که روسیه اعلام کرده است میزان صادراتش به ایران در سال 2023 کاهشی بوده است. طبق آمار اعلامی مقامات این کشور هم صادرات ایران به این کشور بیش از دو میلیارد دلار بوده است. کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در این باره اختلاف آماری بین گمرک ایران و روسیه  گفت: اختلاف آماری بین گمرکات ایران و روسیه در صادرات محصولات ایرانی به دلایل فنی است. البته هنوز روس‌ها آمار رسمی و نهایی سال ۲۰۲۳ را اعلام نکرده‌اند. اما بنا بر گفت‌وگوهایی که با مسئولان روس داشته‌ایم، میزان صادرات ما افزایش قابل توجهی داشته است.

به نقل از ایرنا، سفیر ایران در مسکو گفت:‌ آمار واقعی صادرات محصولات ایرانی به روسیه می‌تواند از این رقم هم بیشتر باشد چرا که بخشی از محصولات ایرانی از طریق کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانند قزاقستان به روسیه وارد می‌شود.

جلالی افزود:‌ در سال ۲۰۲۳ میلادی، صادرات محصولات روسیه به ایران نسبت به سال قبل کاهش یافت که این کاهش به علت آن بود که وضعیت تولید گندم در ایران خوب بود، از این رو، میزان کمتری گندم از روسیه خریداری کردیم و به همین دلیل، رقم صادرات این کشور به کشور ما کاهش یافت.