به گزارش اکوایران: بهبود مناسبات تجاری دو کشور یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار ایران و سوریه و قرار دارد و در این راستا سال گذشته رییس جمهور ایران به همراه یک هیات بلندپایه اقتصادی به سوریه سفر کرد از سوی دیگر نخست وزیر سوریه نیز سفری به تهران داشت و دو طرف امیدوارند با این رفت‌وآمدها زمینه‌های تجارت دو کشور فراهم شود، اما تاکنون توفیقاتی در این زمینه حاصل نشده و حال دو طرف امیدوارند که سال آینده صادرات ایران به سوریه به 500 میلیون دلار برسد و با راه‌اندازی مجدد واحده‌های صنعتی فعال در این کشور که پیش از جنگ استارت فعالیت آنها زده شده بود شاهد بهبود مناسبات تجاری دو طرف باشیم.

فصل جدید تجاری با سوریه

در این خصوص عبدالامیر ربیهاوی مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران در همایش معرفی فرصت‌های ورود به بازار سوریه با اشاره به منافع مشترک سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، به این نکته شاره کرد که سوریه از کشورهای همسو ایران است از این ‌رو تلاش داریم که  فصل جدیدی از تجارت با سوریه را بازگشایی کنیم.

وی با تاکید بر تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، تصریح کرد: ۱۵ کشور، همسایه ما در اولویت تجاری ما قرار دارند البته باید به لیست کشورهای هدف صادراتی خود دو چین و هند را هم اضافه کنیم.

 ربیهاوی با ابراز امیدواری از نتایج برگزاری همایش معرفی فرصت‌های ورود به بازار سوریه ، خاطر نشان کرد: تلاش داریم که موضوع تجارت با سوریه را گسترش بدهیم. و بدون تردید در این همایش  فرصت‌‌های تجاری بین دو کشور را بایکدیگر مرور خواهیم کرد. سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی تلاش دارد که با هماهنگی کمیسیون هماهنگی‌های اقتصادی ۲ کشور و وزارت خارجه برنامه توسعه اقتصادی با کشور سوریه را در دستور کار قرار دهد.

به گفته وی؛ برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه‌های سوری اولین اقدام برای توسعه روابط اقتصادی است زیرا از این طریق امکان ورود فعالان اقتصادی به این بازار فراهم می‌شود. به بیان دیگر مهمترین روش ورود به بازار سوریه حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های سوری است.

این مقام مسئول ارزش تجارت سوریه را حدود 6 میلیارد دلار دانست و افزود: کشور سوریه ۱ میلیارد دلار صادرات و ۵ میلیارد واردات دارد این کشور دوست ماست و بازار خوبی دارد و ما آماده حضور ایرانی‌ها در این بازار هستند پس تلاش داریم که برنامه‌ریزی برد- برد برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور تدوین کنیم. در همین زمینه سازمان توسعه تجارت و دفتر غرب آسیا آمادگی‌خود را برای توسعه اقتصادی اعلام می کند..

ربیهاوی در پایان بیان کرد: تجار ایرانی فرصت تجارت مجدد از بندر لاذقیه سوریه را از دست ندهند. این بندر امکان دسترسی به شمال آفریقا و سایر کشورهای همسایه را فراهم و زمینه‌های را برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه را برای تجار ایرانی مهیا می‌کند.

نارضایتی از سطح روابط اقتصادی

در ادامه همایش شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران هم با اشاره به اینکه رابطه دو کشور تاریخی و راهبردی و در خدمت امنیت منطقه است از عمر این رابطه بیش از ۴ دهه می‌گذرد و باوجود طی کردن فرازونشیب‌های بسیار این دو کشور به توسعه روابط خود ادامه می‌دهند.

وی روابط سیاسی دو کشور را مستحکم دانست و افزود: امیدوارم که همکاری ما در همه حوزه‌ها شکل بگیرد و روابط در حوزه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی نیز گسترش پیدا کند زیرا هم اکنون مقامات دو کشور از  سطح روابط اقتصادی راضی نیستند.

دیوب ادامه داد: سوریه علاوه‌بر تبعات جنگ با چالش‌ها و خرابی‌های زلزله اخیر نیز دست و پنجه نرم می‌کند. هم اکنون فصل جدیدی از همکاری دو کشور در حال رقم خوردن است و امیدوارم که توافقات انجام شده به نتیجه مطلوب ختم شود.

وی با اشاره به اجرای بخش اعظم توافقنامه‌های دو کشور، بیان کرد: دولت سوریه باهدف توسعه زیرساخت‌ها یکسری اولویت‌های اقتصادی را در نظر گرفته است. دولت سوریه پروژه‌های باهدف بهبود اقتصادی مردم در نظر گرفته است که امیدواریم در این مسیر همراه ما باشید. مهم‌تر ین پروژه‌های ما عبارتند از توسعه و بازسازی کارخانه‌های آسیب دیده، بازسازی نیروگاه‌ها برق تجدیدپذیر، ایجاد خطوط تولید داروهای حساس و حداث شهرک‌های مسکونی است.

وی باتاکید بر اینکه در سوریه صدها و شاید هزاران پروژه موجود است، افزود: این پروژه‌ها از طریق وزارت خارجه به دوستان ایرانی ابلاغ خواهند شد. در قانون ۱۸ سوریه تمیمات گمرکی قابل توجهی گرفته شد که این تصمیمات محدود به تجار سوری نیست و تجار غیر سوری نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند. دروازه‌های سوری جهت ورود سرمایه‌گذاری در این کشور باز است آماده هستیم تسهیلات لازم را جهت همکاری ۲ کشور افزایش بدهیم.

سفیر سوریه در ایران کالای ایرانی را کیفیت معرفی کرد و افزود: کالای ایرانی قیمت مناسبی دارد و ما تلاش داریم که کالاهای دو کشور را به مصرف‌کنندگان معرفی کنیم.

وی با اشاره به تلاش برای تاسیس بانک مشترک، ادامه داد: بسیاری از تعرفه‌های گمرکی حذف و صفر شده‌اند؛ من از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنم که در مناقصه‌های سوریه مشارکت کنند. تلاش داریم که در حمس سوریه منطقه ویژه آزاد ایجاد کنیم  این اقدام گامی در جهت بهبود اقتصاد کشور است.

دیوب با اشاره به اهمیت شرکت در نمایشگاه‌های دو کشور، بیان کرد: نمایشگاه‌ها مهمترین وسیله برای معرفی کالاهای دو کشور هستند باید دایره فعالیت اقتصادی گسترده‌تر شود برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، بخش خصوصی نیز باید ورود و همکاری ایجاد کند.

موافقت ایران با تاسیس بانک مشترک

 در ادامه همایش علی‌ اصغر زبردست نایب رییس اتاق مشترک ایران و سوریه با اشاره به  اقدامات مثبت دولت در جهت روان‌سازی اقتصادی، بیان کرد: توافقات بین دو کشور از سوی دولت‌ها انجام می‌شود اما بخش خصوصی آنها را اجرا می‌کند. اتاق مشترک ایران و سوریه جلسات زیادی در سال‌های اخیر برگزار کرده است و امیدواریم که توافقات انجام شده به مرحله اجرا نزدیک شوند.

وی با برشمردن برخی مشکلات پیشروی تجارت دو کشور، تصریح کرد: بحث اصلی مشکلات در نقل و انتقالات پولی است بانک مرکزی ایران با تاسیس بانک مشترک موافقت و مجوز تاسیس را صادر کرده است و باید دولت سوریه در این زمینه همکاری بیشتر کند و امیدواریم که سفیر دستورات لازم در این زمینه را بدهند.

زبردست با بیان اینکه هزینه حمل ونقل و رفت و آمد به سوریه است، ادامه داد: بازگشایی مرز زمینی حایز اهمیت است علاوه‌بر این بخش خصوصی سوریه علاقه دارد که تجارت برد-برد شود و آنها نیز امکان برگزاری نمایشگاه را داشته باشند درست است که در کیش سوریه‌ها نمایشگاه برگزار کردند اما آنها خواستار برگزار نمایشگاه در تهران هستند.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در پایان بیان کرد: حجم واردات سوریه حدود 5 میلیارد دلار است این در حالی است که حجم تجارت ایران با این کشور حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون  دلار است و به نظر می‌رسد برای توسعه روابط اقتصادی باید از توان بخش خصوصی نیز بهره بگیریم.