به گزارش اکوایران؛ بررسی‌‌ها آمار گمرک نشان می‌دهد از مجموع تجارت خارجی میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی 16 میلیارد و 200 میلیون دلار به صادرات و 9 میلیارد و 100میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشته است.

داده‌های گمرک نشان می‌دهد، با توجه به صادرات 23 میلیارد و 500 میلیون دلاری غیرنفتی کشور در بازه زمانی مورد بررسی، شاهد ۷.۱۳ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی و بدون احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی و حدود یک میلیارد دلار کسری تجارت خارجی بوده‌ایم.

با توجه به این گزارش این پرسش مطرح می‌شود که ارزش صادرات محصولات پتروشیمی چه میزان بوده است؟ براساس داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی 3 میلیارد و 500 میلیون دلار ثبت شده که افزایش ۴.۵ درصدی در وزن و ۸ درصدی در ارزش روبرو بوده است.

سه قلم عمده صادراتی

براساس این گزارش ۳ قلم عمده کالای صادراتی در دوماه ۱۴۰۳ به «پروپان مایع شده» با 559 میلیون دلار، «گاز طبیعی» با 553 و «متانول» با 395 میلیون دلار  اختصاص داشته و با این شرایط متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۸ دلار در دو ماهه نخست سال گذشته به ۳۴۲ دلار در بازه زمانی مورد بررسی رسید و کاهش ۴ ‌‌‌درصدی داشته است.

به گفته محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد، در بین ده قلم عمده کالا‌های صادراتی، بیشترین رشد ارزشی به «گاز‌های نفتی» و «هیدروکربور‌های گازی شکل مایع شده» با ۱۱۰ درصد، «میله‌های آهنی یا فولادی» با ۲۴ درصد و «اوره» با ۱۴ ‌‌‌درصد افزایش اختصاص داشته و در خصوص کالاهایی که در بین ده قلم عمده کالا‌های صادراتی، دارای بیشترین کاهش در ارزش مواجه هستند نیز در این مدت «سنگ آهن» بهم فشرده شده و «کنسانتره‌های» آن با ۲۳ درصد، «شمش از آهن و فولاد» با ۲۳ درصد و «بوتان مایع شده» با ۱۸.۵ ‌‌‌درصد کاهش، بیشترین کاهش در ارزش را داشته‌اند.

عمده مقاصد صادراتی

براساس داده‌های اعلام شده عمده مقاصد کالاهای صادراتی ایران در این مدت «چین» با ۲.۲ میلیارد دلار، «عراق» ۱.۶ میلیارد دلار، «امارات متحده عربی» یک میلیارد دلار، «ترکیه» با ۷۲۹ میلیون دلار، «پاکستان» ۳۸۳ میلیون دلار، «افغانستان» ۳۵۱ میلیون دلار و «هند» با ۳۰۲ میلیون دلار، ۷ کشور عمده مقصد صادراتی ایران بودند.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در دو ماهه امسال ۸۱ درصد از وزن و ۸۳ درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور به ۷ کشور فوق‌الذکر صادر شده است.

آخرین وضعیت کالای صادراتی

با توجه به گزارش منتشر شده می‌توان گفت، میزان صادرات «کالاهای پتروشیمی» در مدت زمان مورد بررسی ۳ میلیون و 5۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد، در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، «گازهای نفتی» و «هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده»، «اوره» و «میله‌های آهنی» و «فولادی» از بیشترین افزایش و «گاز طبیعی مایع شده»، «شمش از آهن و فولاد» و «بوتان مایع شده» از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

با ارزش‌ترین کالای وارداتی

از سوی دیگر در این مدت ۳ قلم عمده کالا‌های وارداتی شامل «ذرت دامی» با ۶۴۵ میلیون دلار، «طلا به اشکال خام» با ۳۳۰ میلیون دلار و «کنجاله سویا» با ۳۲۶ میلیون دلار بوده است.

همچنین در بین ده قلم عمده کالا‌های وارداتی، بیشترین افزایش به لحاظ ارزش، به «کنجاله سویا» با رشدی ۶۵۲ درصدی، «شکر» با رشد ۵۹۷ ‌‌درصدی و «طلا» به اشکال خام» با رشدی ۳۱۸ ‌‌‌درصدی اختصاص داشت.

 داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در بین ده قلم عمده کالا‌های وارداتی، بیشترین کاهش به لحاظ ارزش دلاری، مربوط به «برنج» با ۱۱ درصد کاهش، «دانه سویا» با ۱۰.۷ درصد کاهش و «ذرت دامی» با ۶ درصد کاهش بوده است. در بازه زمانی مورد بررسی، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۵۲ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۶۱۰ دلار در دو ماهه نخست سال گذشته، ۳.۶ ‌‌‌‌درصد کاهش نشان می دهد.

عمده کشورهای واردکننده کالا به ایران

براساس داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی ۷ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران در دوماه سال ۱۴۰۳ کشورهای «امارات متحده عربی» با ۲.۷ میلیارد دلار، «چین» با ۲.۶ میلیارد دلار، «ترکیه» با ۱.۱ میلیارد دلار، «آلمان» با ۳۲۸ میلیون دلار، «هند» با ۲۴۹ میلیون دلار، «سوئیس» با ۱۹۴ میلیون دلار و «هلند» با ۱۹۳ میلیون دلار بوده‌اند.