به گزارش اکوایران؛ بنیاد ملی گندمکاران در نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور نسبت به افزایش قیمت کودهای شیمیایی در کشور هشدار داد.

در نامه عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران به رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمده است: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تاکنون دو بار قیمت کود شیمیایی افزایش یافته مرحله اول ۳۰ درصد و هم اکنون ۱۰۲ درصد که در مجموع  ۱۳۲ درصد رشد قیمت اتفاق افتاده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران  افزایش چندباره نرخ کود شیمیایی را دور از منطق و انصاف می‌خواند و می‌گوید: باتوجه به اینکه قیمت محصولات اساسی بالاترین رشدش ۱۷.۴ درصد بوده و در خیلی از آنها نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته‌اند لذا این گونه برخورد با کشاورزان که نقش بسیار تأثیرگذاری در امنیت غذایی حفظ استقلال و اشتغال کشور دارند.

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: پیوسته هزینه‌های تولید با افزایش قیمت نهاده‌ها، ماشین آلات، ادوات، حمل و نقل، دستمزدها، سودهای بانکی بالا می‌برود و بر سر افزایش قیمت محصولات کشاورزی اصرار و پافشاری می‌شود تا جایی که دیگر کشت محصولات کشاورزی در کشور برای کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد.

او می‌افزاید: این روند دولت جدید رادر ابتدای راه دچار مشکل اساسی در آستانه شروع فصل زراعی جدید خواهد کرد. از طرفی باعث خسران و زیان زیاد به کشاورزان زحمتکش خواهد شد.

هاشمی می‌گوید: از آنجایی که بی‌مهری‌های زیادی به کشاورزان در سنوات اخیر شده از قبیل عدم قیمت گذاری مناسب محصولات کشاورزی، عدم پرداخت به موقع بهای محصولات خصوصاً گندم، قطع برق چاه‌های کشاورزی و افزایش بی‌رویه و بدون حساب و کتاب هزینه‌های تولید، لذا بنیاد ملی گندم‌کاران کشور به عنوان نهاد مردمی و غیر دولتی به نمایندگی از کشاورزان خاصه گندم‌کاران عزیز از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی به این مورد را دارد.

او معتقد است ورود سازمان بازرسی به این موضوع می‌تواند مرهمی بر زخم‌های بسیار شدید که بر پیکر نیمه جان کشاورزان باشد و مانع تنش‌های اجتماعی در بین جامعه کشاورزی کشور شود و آنها را در ادامه راه تولید طاقت‌فرسای محصولات کشاورزی در این شرایط سخت اقلیمی و اقتصادی امیدوار کند.