به گزارش اکوایران؛ مرور تجارت ایران با کشورهای اروپای شرقی نشان می‌دهد، شرایط تجارت ایران با این کشورها مطلوب نیست. برای نمونه تجارت ایران و مجارستان براساس داده‌های رسمی حدود 40 میلیون دلار است. ایران حدود 6 تا 10 میلیون دلار به مجارستان صادرات و 30 میلیون دلار از آن کشور وارد می‌کند. مبادله‌ای که به باور تحلیلگران این حوزه به شدت تحت تاثیر تحریم‌‌های ایران قرار گرفته و به همین دلیل محدود است. اما ایران می‌تواند در حوزه‌های غیرتحریمی مانند غذا، کشاورزی و دارو و پزشکی با مجارستان تجارت کند.

در این مسیر هم کمیته‌های مشترک که منتهی به تشکیل اتاق مشترک  ایران و مجارستان میشود، می‌تواند از نگاه تحلیلگران تجارت بین الملل موثر باشد.

البته در تمام سالهای اخیر به باور فعالان این حوزه مشکلات نقل و انتقال مالی و حمل‌ونقل و لجستیک و به تبع آنها هزینه‌های بالای مبادلاتی در کنار عدم تسریع در روندهای گمرکی و  از جمله چالش‌های پیشروی تجارت دو کشور  بوده است.

برهمین اساس محمدمهدی عسگری معاون امور بین الملل اتاق ایران معتقد است باید برای حل این مشکلات  گروه‌ها و کارگروه‌های تخصصی مختلفی درست شود تا شرکت‌های دو کشور با هم به‌صورت تخصصی کار کنند. 

به نقل اتاق ایران او که در نشستی با  سفیر ایران در مجارستان و معاون سفارت مجارستان در تهران اظهارنظر میکرد؛ به شناسایی فرصت‌های صادراتی خاص و استفاده از نقاط قوت موجود در بخش‌هایی مانند کشاورزی، فناوری و داروسازی برای تنوع بخشیدن به سبد تجاری ما و کاهش وابستگی به کالاهای تحریم شده، اشاره کرد که باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته عسگری، کشور مجارستان می‌تواند به هاب منطقه برای صادرات کالاهای ایرانی تبدیل شود. در این مسیر می‌توانیم از تجارت الکترونیک و ارز دیجیتال هم استفاده کنیم.

در این میان حسین ارگی، رایزن بازرگانی ایران در مجارستان نیز معتقد است: راه‌آهن آنکارا به بوداپست می‌تواند در کاهش هزینه حمل‌ونقل کالا از ایران به مجارستان اثر بگذارد.

آندراس فولوپ گابور، معاون سفارت مجارستان در تهران از تمایل کشورش برای توسعه ر وابط تجاری سخن گفت. روبرت نمت، مسئول بخش اقتصادی سفارت مجارستان در تهران هم گفت: سازمان توسعه سرمایه‌گذاری مجارستان، مسئول حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم است و برای سرمایه‌گذاران خدمات، تسهیلات، مشاوره و کاهش مبالغ مالیاتی در نظر گرفته شده است.

به گفته او اکنون ظرفیت همکاری در حوزه‌های کشاورزی، دارو، بهداشت، صنایع غذایی و تصفیه آب در کنار حوزه‌های ساخت پتروشیمی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر، پالایشگاه وجود دارد.

نمت همچنین از سهولت ثبت شرکت در مجارستان  صحبت کرد و گفت که  حداقل سرمایه‌گذاری در مجارستان 10 میلیون یورو است. درضمن سازمان توسعه سرمایه‌گذاری اماده است به‌صورت رایگان به علاقمندان مشاوره دهد.