به گزارش اکوایران، شرکت مادر اپلیکیشن تیک‌تاک دریافته است که برخی از کارمندانش به طور غیرقانونی به داده‌های برخی از کاربران آمریکایی دسترسی پیدا کرده‌اند. این اتفاق کار این غول فناوری چینی را برای متقاعد کردن قانون‌گذاران آمریکایی مبنی بر امن بودن برنامه‌اش سخت‌تر می‌کند.

شو چو، مدیر اجرایی این اپلیکیشن محبوب اشتراک‌گذاری ویدیو، در یادداشتی که به دست بلومبرگ رسیده است به کارمندان گفت: «افراد خاطی از دسترسی‌های خود برای دست‌یافتن به داده‌های کاربران تیک‌تاک سو استفاده کردند.»

این دسترسی غیرمجاز به داده‌ها زمانی اتفاق افتاد که گروه بازرسان داخلی بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، به دنبال یافتن منبع نشت اخبار داخلی شرکت به مطبوعات بودند. بر اساس ایمیل اریک آندرسن، مشاور شرکت، اعضای تیم بازرسی داخلی که مسئول این تحقیق بودند به داده‌های شخصی حساب‌های تعدادی روزنامه‌نگار، از جمله آدرس آی‌پی آن‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند تا متوجه شوند که آیا با کارکنان تیک‌تاک تعامل داشته‌اند یا خیر.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز که پیش‌تر این اتفاق را گزارش کرده بود، یک نفر از اعضای تیم استعفا داده و سه نفر دیگر اخراج شدند. تغییراتی نیز در تیم بازرسی داخلی بایت‌دنس ایجاد شده تا از تکرار تخلفات مشابه در آینده جلوگیری شود.

چو در یادداشت خود گفت: «می‌خواهم اضافه کنم که این رفتار نادرست اصلاً نمایانگر اصول شرکت ما نیست. من از شنیدن این که هر کسی، حتی دسته بسیار کوچکی از افراد، چنین کاری را قابل قبول می‌دانند ناامید شدم.»

هفته گذشته، سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دوباره بر دولت بایدن فشار آوردند تا اقدامات بیشتری برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیت ملی، ناشی از استفاده گسترده از این اپلیکیشن انجام دهد. مجلس سنا همچنین رای به ممنوعیت نصب این برنامه بر روی تلفن‌های دولتی در آمریکا داد.

مارک وارنر، رئیس اطلاعات سنا، گفت: « نگرانی‌های ما دوتا است. یکی حفاظت از داده‌های کاربران و دیگر این‌که شرکت بایت‌دنس، الگوریتم خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که پروپاگاندای حزب کمونیست چین را نمایش دهد.

کمیته سرمایه‌گذاری خارجی ایالات متحده به دنبال راهی بوده است تا اپلیکیشن تیک‌تاک بتواند به فعالیت خود در آمریکا ادامه دهد و در عین حال از دسترسی احتمالی دولت چین به داده‌های کاربران جلوگیری شود. علاوه بر کنگره، تلاش‌های این کمیته توسط کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

روبو لیانگ، مدیرعامل بایت‌دنس، در ایمیلی جداگانه که توسط بلومبرگ بررسی شده است، خطاب به کارمندان نوشت: «اعتماد عمومی‌ای که ما تلاش‌های زیادی برای ایجاد آن کرده‌ایم، توسط رفتار نادرست چند نفر به‌طور قابل‌توجهی تضعیف می‌شود. ما سخت کار خواهیم کرد تا این اشتباه را جبران کنیم و به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا به یک شرکت مورد اعتماد میان مردم تبدیل شویم.»