ایران خودرو سومین طرح فروش خود بعد از تعطیلی سامانه یکپارچه خودرو را در دستورکار قرار داد. این خودروساز به صورت همزمان طرح فروش فوق العاده و پیش فروش را از امروز به مدت چهار روز برگزار می کند.

طرح فروش فوق العاده ایران خودرو را می توان خلوت ترین طرح فروش در چند وقت اخیر لقب داد. آبی های جاده مخصوص در این دور از فروش فوق العاده تنها دو محصول سمند سورن پلاس و پژو پارس سفارش (ELX)  با موتور XU7P را عرضه کرده است. این اولین بار است که خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص تنها دو محصول پرتیراژ خود را در قالب یک طرح فروش در اختیار مشتریان قرار می دهد. به نظر می رسد دلیل این مساله را باید در نزدیک شدن به بازه یکسالگی افزایش قیمت کارخانه ای جست و جو کرد. شرکت های خودروساز آذرماه گذشته بعد از کش و قوس های فراوان توانستند قیمت محصولات خود را به طور میانگین 18 درصد افزایش دهند. از آن زمان تا کنون وزارت صمت زیر هیچ مجوز افزایش قیمتی را برای خودروسازان امضا نکرده است. در چند وقت اخیر نیز وزیر صمت بحث افزایش قیمت خودرو در مبدا را شایعه خوانده و اعلام کرده وزارت تحت مدیریتش هیچ برنامه برای افزایش قیمت خودرو در مبدا ندارد. اما به رغم این تکذیب ها به نظر می رسد به زودی رضا فاطمی امین زیر مجوز افزایش کارخانه ای قیمت خودروها را امضا کند.

غول آبی جاده مخصوص سمند سورن پلاس را با قیمتی حدود 261 میلیون و 500 هزار تومان و با رنگهای سفید، مشکی، خاکستری متال و آبی کبود عرضه می کنند. پژو پارس سفارشی (ELX)  با موتور XU7P نیز با قیمت نزدیک به 209 میلیون تومانی و با سه رنگ سفید، مشکی و خاکستری قابل خریداری است. بررسی این دو خودرو نشان می دهد ایران خودروهایی میان محصولات گروه پژو پارس گران ترین مدل را برای فروش فوق العاده در نظر گرفته است و سمند سورن پلاس نیز که ایران خودرو به تازگی با ایجاد تغییراتی قیمت کارخانه ای آن را تا حدود 261 میلیون تومان بالا برده اند در کنار پژو پارس سفارشی (ELX)  با موتور XU7P عرضه می شود. این مساله نشان می دهد سونامی افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در راه است.

این طرح فروش فوق العاده به طور همزمان علاوه بر متقاضیان عادی در دسترس مادران دارای دو فرزند و بیشتر و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده نیز قرار دارد. طبق روال پیشین 50 درصد خودروهای عرضه شده ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صاحبان خود را خواهند شناخت و 10 درصد نیز به اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده اختصاص خواهد یافت. بنابراین سهم متقاضیان عادی از این طرح فروش حدود 40 درصد خواهد بود.

طرح پیش فروش ایران خودرو نیز با پنج خودروی تارا با گیربکس اتوماتیک، تارا با گیربکس دستی، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک، دنا پلاس با موتور توربو شارژ، گیربکس 6 سرعته دستی و فرمان برقی و رانا پلاس برگزار خواهد شد.

پیش پرداخت تارا با گیربکس اتوماتیک 166 میلیون تومان برآورد شده است. تارا با گیربکس دستی نیز با پیش پرداخت 118 میلیون تومانی قابل خریداری است. متقاضیان دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک برای پیش خرید کردن این خودرو باید حدود 159 میلیون تومان پرداخت کنند. دیگر دنای حاضر در این طرح فروش یعنی دنا پلاس با موتور توربو شارژ، گیربکس 6 سرعته دستی و فرمان برقی با پیش پرداخت حدود 144 میلیون تومانی در این طرح فروش حاضر است. رانا پلاس نیز با پیش پرداخت 86 میلیون تومانی لقب ارزان ترین خودروی حاضر در جدیدترین پیش فروش ایران خودرو را یدک می کشد.

دو مدل تارای عرضه شده در این طرح پیش فروش با رنگهای آبی رویال، آبی کبود، خاکستری، مشکی آبنوس و نقره ای در دسترس خریداران قرار دارند.  دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک با پنج رنگ خاکستری، سفید، مشکی آبنوس، نقره ای و نقره ای تیتانیوم عرضه شده اما دنا پلاس با موتور توربو شارژ، گیربکس 6 سرعته دستی و فرمان برقی تنها در سه رنگ خاکستری، سفید و مشکی قابل خریداری است. رانا پلاس نیز در چهار رنگ خاکستری، سفید، مشکی و نقره ای در تیررس متقاضیان قرار دارد.

البته متقاضیان حضور در طرح پیش فروش ایران خودرو فراموش نکنند به احتمال بسیار زیاد محصول عرضه شده در این طرح فروش حداقل یک مرحله افزایش قیمت را به خود خواهند دید.

سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو کماکان به همان نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کنند.

مراسم قرعه‌کشی پس از پایان مهلت ثبت‌نام، در حضور نمایندگان نهادهای نظارتی در سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو برگزار خواهد شد و مراسم از طریق سایت ایران‌خودرو به نشانی ikco.ir و همچنین صفحه این شرکت در آپارات به نشانی ikco_ir به صورت زنده پخش می‌شود. 

فهرست منتخبین قرعه‌کشی، حداکثر سه روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام از طریق سایت فروش اینترنتی و ارسال پیامک اعلام خواهد شد و منتخبان ظرف مدت سه روز، فرصت خواهند داشت، وجه تمام خودرو در طرح‌ فروش فوق‌العاده و مبلغ علی‌الحساب در طرح پیش‌فروش یکساله را از طریق همان سایت فروش اینترنتی محصولات واریز کنند؛ در صورت عدم واریز مبالغ، ثبت‌نام متقاضی کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

شرایط ثبت‌نام همچون روال سابق، اختصاص یک دستگاه به هر کدملی، فاصله خرید 48 ماه از هر دو خودروساز، عدم پلاک انتظامی فعال و گواهی‌نامه معتبر است.