اطلاعات منتشر شده از مجلس نشان می دهد بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد  و تا کنون پنج ماده این طرح در مجلس بررسی و تصویب شده و تا پایان هفته جاری تصویب این طرح در مجلس به پایان می رسد.

در این ارتباط یک نماینده مجلس گفت  تصویب نهایی و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند مانع دلالی و سفته بازی در برخی بازارها مانند مسکن، ارز، سکه، خودرو شود چرا که دارندگان این سرمایه ها باید متناسب با میزان عایدی ناشی از آن مالیات پیش بینی شده در این طرح را پرداخت کنند.

آن طور که علی جدی می گوید طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دنبال این است تا جلوی سفته بازی و هجوم سرمایه های سرگردان به بازارهای عمومی کشور از جمله بازار خودرو را بگیرد.

نماینده شیروان ادامه می دهد نقدینگی سرگردان بلای جان تولید شده و دلالان با هدایت سرمایه های سرگردان به سمت بازارهای عمومی سود سرشاری به جیب می زنند این در حالیست که این نقدینگی سرگردان باید به سمت تولید هدایت شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن معتقد است تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه این امکان را فراهم می کند تا سرمایه های سرگردان به جای حضور در بازارهای مانند خودرو به سمت تولید تغییر مسیر دهند.

جدی از آفت های حضور سرمایه های سرگردان در بازار خودرو را تبدیل کالای مصرفی به کالایی سرمایه ای عنوان کرد. این نماینده مجلس یازدهم معتقد است این اتفاق سبب خواهد شد تا تعداد بیشتری از دارندگان سرمایه به طمع کسب سود راه بازار خودرو را در پیش گیرند.  

بازار خودرو در دوران پسا بازگشت تحریم ها جز بازارهایی بود که میزان سرمایه های سرگردان شد. بخشی از دارندگان این سرمایه که در میانشان مردم عادی هم به چشم می خوردند برای جلوگیری از افت ارزش پول و نقدینگی خود بازار خودرو را به عنوان مقصد سرمایه خود در نظر گرفتند. در بازه بیش از چهارسالی که از بازگشت تحریم ها می گذرد شاهد هستیم که قیمت خودروها، چه داخلی و مونتاژی و چه وارداتی، قله های جدیدی را فتح کرده است بی تردید بخشی از این رشد قیمت ها را باید در ورود سرمایه های سرگردان و نبود خودروی کافی به میزان تقاضا دانست.

چنانچه مجلس تا پایان هفته طرح مالیات بر عایدی سرمایه را نهایی کند و پاستورنشینان نیز به فوت وقت اقدام به اجرای طرح فوق کنند باعث خواهد شد علاوه بر باریک شدن جاده تقاضا برای ورود به بازار خودرو آن بخش از دارندگان سرمایه های سرگردان نیز که در بازار خودرو حضور دارند برای نیفتادن در تله مالیات بر عایدی سرمایه راه خروج از بازار خودرو را در پیش می گیرند. خروج بخشی از تقاضای کاذب بازار می تواند تاثیر خود را روی قیمت های بازار گذاشته و نمودار قیمت ها را کاهشی کند.   

آن بخش از دارندگان سرمایه های سرگردان نیز که در بازار می مانند با احتیاط بیشتری عمل کرده و به نوعی ماست ها را کیسه می کنند.

هر چند سیاست گذار نباید فراموش کند که اجرای چنین طرح هایی منجر به پیدا کردن راههای فرار از سوی دلالان خواهد شد بنابراین باید دولت و مجلس با پایش مسیرهایی مخفی و راههای دور زدن قانون توسط دلالان را شناسایی و نسبت به مسدود کردن این مسیرهای غیر قانونی اقدام کنند.